El BOE anuncia que el Banc d'Espanya perseguirà aquelles monedes d'un euro falses o no certificades a partir de l'1 de juliol. Així doncs, d'acord amb el que estableix l'article vuitè de la Llei 10/1975, de 12 de març, sobre Regulació de la Moneda Metàl·lica, es retirarà de la circulació les monedes d'euro que, després d'un procés d'autenticació, es considerin falses i les monedes d'euro no aptes per a la circulació que hagi rebut en la seva condició d'autoritat competent.

La normativa tira endavant amb la finalitat d'adaptar-se a la normativa del Reglament Europeu sobre aquesta matèria que ja es va determinar l'any 2010 i que Espanya encara no l'ha adaptat de forma completa.

Quines monedes són?

Les que més dubtes plantegen són aquelles monedes no falses, però que tampoc estan considerades per seguir en circulació. El BOE les defineix com aquelles monedes autèntiques, però que han estat rebutjades en el procés d'autenticació o han estat alterades. Mentre que les monedes falses són monedes amb aparença d'euros que han estat fabricades amb finalitats fraudulentes. En tots dos casos es durà a terme un procés físic de destrucció de les monedes, de manera que no tornin a ser introduïdes a la circulació.

Així doncs, totes les monedes d'un euro passaran per un procés d'autenticació que servirà per verificar que les monedes d'euro són autèntiques i aptes per a la circulació. Després del procés, les monedes es classificaran en monedes d'euro aptes, monedes d'euro presumptament falses o monedes d'euro no aptes per a la circulació, aquestes dues últimes quedaran retirades del mercat.

D'aquest sistema s'encarregarà el mateix Banc d'Espanya. En paral·lel, el Banc d'Espanya i la Fàbrica documentaran els lliuraments de monedes d'euro no aptes per a la circulació. Aquests rebuts o actes de lliurament reflectiran el valor nominal de les monedes, el nombre de monedes i l'import total per cada denominació i la seva data de lliurament.

A qui afecta?

A efectes pràctics, la norma és d'àmbit intern, és a dir, va dirigida al Banc d'Espanya i la Fàbrica, úniques entitats involucrades en el procés. En tot cas, se subratlla que no s'imposen obligacions ni es restringeixen drets de tercers. Per això, s'han prescindit dels tràmits de consulta pública i d'audiència i informació pública.

Malgrat tot, és una novetat a tenir en compte i marca un precedent. Fins ara, l'Ordre de 2 de maig de 1983, de retirada de la circulació i posteriors tractaments de monedes deteriorades, constituïa el suport normatiu de les operacions de desmonetització i reutilització o venda del material resultant de les monedes no aptes, però no n'establia cap procediment de retirada i destrucció per a les monedes falses. El govern considera que, en les darreres dècades, s'ha anat acumulant un important volum de monedes d'euro falses al Banc d'Espanya. Per això, tal com destaca el BOE "la destrucció d'aquestes és necessari regular".