Els retards als trens de Rodalies han propiciat que es perdin 850.000 desplaçaments, la qual cosa equival a 520.800 hores o 65.000 jornades laborals completes tan sols des de principis d'any, segons un estudi publicat aquest dijous per la Cambra de Comerç de Barcelona. Segons l'estudi, la xarxa ferroviària catalana necessitaria inversions de 45.000 milions d'euros per pal·liar aquest dèficit.

"El caos a l'enclavament ferroviari de Gavà la setmana passada a causa de l'incendi d'un quadre de senyals torna a posar en relleu els dèficits de la xarxa ferroviària catalana", ha denunciat la Cambra, que iniciarà una campanya sota el lema #Reclamemeldèficit per denunciar aquesta falta d'inversió. La Cambra alerta que els problemes a Rodalies tenen "un impacte negatiu en la competitivitat de l'economia".

Segons estima la Cambra, aquestes xifres aniran en augment en els mesos vinents, sobretot a causa que hi ha incidències com la de Gavà encara per resoldre. "Ara mateix, només es permet la circulació en el tram afectat de tres trens per sentit i hora, dos de Rodalies i un Regional", explica la Cambra, que xifra en 80.000 desplaçaments diaris els afectats per aquesta incidència. Entre el 2 i el 5 de maig, aquesta incidència va afectar 375.318 desplaçaments, el que va derivar en la pèrdua de 292.165 hores.

El comunicat de la Cambra recull les principals incidències sofertes a Rodalies des del mes de gener. En gener, una incidència d'instal·lacions entre Sant Andreu i Montcada i Reixac va afectar les línies R2 Nord i R11 i una altra a les instal·lacions de Adif entre Vilassar de Mar i Mataró va afectar la R1. L'1 de febrer, la línia R4 va ser afectada per una incidència d'instal·lacions de subministrament elèctric entre Sabadell i Terrassa i aquell mateix dia una altra incidència va afectar les línies R7 i R8.

El 9 de març, un descarrilament al túnel de la Sagrera va coincidir amb una altra incidència entre Clot i Sant Adrià i cinc dies després una avaria elèctrica va afectar l'estructura ferroviària de Cornellà de Llobregat, amb afectacions en les línies R1,R3, R4, R7, R8. El dia 29, una incidència en instal·lacions de Tarragona va afectar les línies R14 i R15. Dos dies després, una incidència tècnica d'un tren de mercaderies en el Prat de Llobregat va afectar les línies R2, R2 Nord i Sud. Ja a l'abril, el dia 17 una incidència en un tren Regional a passeig de Gràcia va afectar la R2, R2 Sud i Nord, R11, R13, R14, R15, R16 i R17. El 21 d'abril, una incidència en les instal·lacions de subministrament elèctric entre L'Hospitalet i Martorell va afectar les línies R1, R3, R4 i R7.

I finalment, el passat dos de maig l'incendi en el quadre de senyals de Gavá va afectar les línies R2, R2 Sud, R13, R14, R15, R16 i R17.