La Direcció General de Trànsit (DGT) té registrats 3.451.526 turismes en Catalunya, el 13% del total del parc de cotxes actius que hi ha a Espanya a finals de 2024. Doncs bé, d'ells, 1.461.305 superen els 15 anys de vida, la qual cosa suposa el 42,3% del total, un percentatge inferior en 4 punts percentuals (pp) a la mitjana espanyola, segons els càlculs elaborats per ON ECONOMIA de les estadístiques de la DGT. L'envelliment del parc és una preocupació general en la indústria de l'automòbil, però també en els responsables de Tráfico, per la minva en la seguretat viària que suposa, i del Ministeri de Transició Ecològica, atès el nivell d'emissions contaminants més gran que les unitats més noves.
Si es compara amb el tancament de l'any anterior, el percentatge de cotxes que superen els 15 anys s'ha reduït, en gairebé un punt percentual, des del 43,5%. Tanmateix, les dades no són tan positives com aparenten, perquè la reducció del pes dels més antics no s'ha produït per un increment de les unitats més noves, que hagués estat el desitjable. Així, el total de cotxes de menys de quatre anys ha augmentat a Catalunya en 6.000 -474.448-, tan sols l'1,3%. La reducció s'ha produït pel descens del parc total, la qual cosa també suposa una dada positiva.
Menys cotxes
El desembre de 2023, la DGT comptabilitzava 3,50 milions de turismes en mans de residents de Catalunya, xifra que ha caigut a 3,45 milions el 2024, amb un descens de 50.000 unitats que s'ha concentrat als cotxes més antics. Cotxes que s'han amortitzat, perquè no han estat substituïts per unitats més modernes. Així, el nombre de turismes de més de 15 anys ha descendit en 63.000, deguts especialment a l'achatarramiento dels més vells -els que superen els 25 anys- que s'han reduït en 65.000 cotxes. Així i tot, per Catalunya roden 383.300 cotxes considerats ja clàssics en superar el quart de segle.
Malgrat el descens de les unitats amb més anys, l'edat mitjana n'ha augmentat a Catalunya a 11,48 anys -11,36 en 2023- per unes xifres de matriculació en els últims quatre anys per sota de la demanda previsible per a un territori amb 8 milions d'habitants amb 4,38 milions de conductors -2,47 sense llicència, segons les dades de la DGT-. No obstant això, l'edat mitjana dels turismes és menor a Catalunya que en el conjunt d'Espanya que, segons Anfac, amb les dades de Tráfico, comptabilitza en 14,5 anys.
Últims 4 anys
L'achatarramiento dels cotxes més vells està molt lligat a les campanyes de la DGT perquè es donin de baixa aquells que realment ja no circulen. A tal finalitat, molts ajuntaments s'han posat més severs en la retirada dels carrers de turismes que porten sense moure's molt temps, amb signes evidents de falta d'ús.
Un procés que ha donat els seus fruits. A Catalunya, el nombre de turismes registrats en alta ha descendit des de desembre de 2020 en 103.000 encara que l'equació no ha estat gaire favorable. El 2020 hi havia a Catalunya 1,38 milions que superaven els 15 anys, xifra que ha augmentat a 81.000 cotxes, mentre que els de menys de 4 anys sumaven l'any de la pandèmia prop de 700.000, uns 200.000 més que a finals de desembre de l'any passat.
Per municipis
El municipi de Barcelona, per raons més que obvies, és el català amb més nombre de turismes, en concret a finals de l'any 487.185 passats, dels que el 41,8% superen els 15 anys i una antiguitat mesurada de 10,8 anys. Uns altres quatre municipis de la província segueixen la capital en el rànquing, amb els 102.461 cotxes de Terrassa, el 42,2% més de 15 anys i una mitjana d'11,64 anys; Sabadell, 95.235 cotxes, 41,4% de més de 15 anys i 11,59 anys; Badalona, 77.081 turismes, igualment amb un 41,4% que superen els 15 anys i 11,13 anys de mitjana; i l'Hospitalet de Llobregat, 74.343, un 39,6% amb més de 15 anys i una antiguitat de 10,83 anys. El top-10 el completen aquests municipis catalans:
Tarragona: 63.512 turismes; 43,3% superen els 15 anys i amb una edat mitjana d'11,83 anys.
Lleida: 62.553 cotxes, 46,1% amb més de 15 anys i 12 anys de mitjana.
Mataró (Barcelona): 52.397 turismes, 42,4% superen els 15 anys i una edat d'11,74 anys-
Reus (Tarragona): 50.998 cotxes, dels quals el 47,4% supera els tres lustres i una edat mitjana de 12,3 anys.
Girona: 46.124 turismes; el 41,8% amb més de 15 anys i una edat mitjana d'11,61 anys.
Els dos municipis catalans amb el parc més envellit són Talamanca (Barcelona) amb 601 turismes amb una edat mesurada de 20,88 anys i Granyena de la Garriga (Lleida) amb 128 cotxes d'una antiguitat mitjana de 15,78 anys. En el costat oposat, hi ha els municipis especialitzats dins de Catalunya per tenir els impostos de circulació i de matriculació més laxos, la qual cosa ha atret grans flotes que domicilien els seus cotxes en aquests municipis. Al capdavant hi ha Aguilar de Segarra (Barcelona) amb un parc de 7.912 cotxes que tenen de mitjana 2,55 anys; seguits de Rajadell (Barcelona) que té registrats 7.508 turismes de 4,59 anys d'antiguitat mitjana i Figuerola del Camp (Tarragona), on els seus 581 cotxes tenen 6,32 anys de mitjana.