Pedro Sánchez ha descobert un terreny inesperat per a la seva comunicació: TikTok. Una plataforma on la política es barreja amb la cultura pop, els reptes virals i la interacció directa amb els joves. A Espanya, la xarxa té més de 18 milions d'usuaris, amb predomini del grup de 18 a 24 anys. Aquest públic ha respost positivament als continguts del president, que han anat més enllà dels discursos tradicionals.
El president es va estrenar a la xarxa al setembre, gairebé al mateix temps que altres líders polítics, com Alberto Núñez Feijóo. Però Sánchez ha aconseguit una cosa que pocs aconsegueixen: humanitzar-se. Els seus vídeos no parlen de lleis ni de mesures econòmiques. Són recomanacions de llibres, còmics o discos, comentats de manera breu i propera. Aquesta estratègia ha generat més de 218.000 seguidors en poques setmanes, un creixement que reflecteix una connexió directa amb l'audiència jove.
@sanchezcastejon Les meves recomanacions per al cap de setmana. 🎧 📖 #BookTok #Música #Llibres #playlist ♬ so original - Pedro Sánchez
Pedro Sánchez, la nova estrella de TikTok
Entre les seves recomanacions més populars hi ha Rosalía i el seu disc Lux. Sánchez va assegurar que és “un disc per escoltar d’una tirada” i va compartir la seva cançó preferida, Magnolias. Però no es tracta només de música. El president ha mostrat interès per autors menys coneguts, llibres d’editorials petites i còmics. Una barreja d’informació cultural i proximitat que ha atret un públic tradicionalment difícil de fidelitzar.
El creixement del seu compte no depèn d'aparicions públiques. El seu pas per Ràdio 3, on va aparèixer amb jaqueta texana i samarreta informal, va ser anecdòtic davant l'impuls orgànic que ja havia aconseguit. La seva presència a TikTok funciona com un canal independent de comunicació, diferent de Twitter o Instagram, on el seu discurs continua sent més institucional.
@sanchezcastejon Feliç Dia de la Infància! #Infància #Joventut #Drets ♬ sonido original - Pedro Sánchez
La precampanya electoral ha començat a les xarxes
Sánchez també ha sabut delegar en professionals, reconeixent que les seves xarxes requereixen gestió experta. “Vaig deixar de fumar fa 20 anys i vaig deixar les meves xarxes en mans de professionals fa 10”, va confessar. Aquesta combinació d'espontaneïtat i planificació ha marcat la diferència respecte a d'altres polítics europeus.
En comparació, Emmanuel Macron va obrir el compte el 2020 i acumula 6,5 milions de seguidors. Un altre exemple seria el de Friedrich Merz, canceller alemany, que fa dos anys que és a la plataforma i amb prou feines supera els 150.000 seguidors. En només un mes, Espanya va superar Alemanya en aquest terreny. Sánchez també destaca davant d'altres líders: és vuitè en seguidors a Europa i està entre els primers en interaccions, gairebé al nivell de Macron i molt davant de Meloni.