Raquel Sánchez Silva està on fire. L'expresentadora de 'Supervivientes' acaba de revelar els seus pròxims dos projectes: estrenarà 'El Conquistador' a TVE a la tardor, una versió del reality d'aventures que triomfa a Euskal Telebista, i fa ben poc que Netflix ha posat en circulació un curiós dating show, 'Falso Amor'. La novetat és l'entrada en joc de la intel·ligència artificial i els deep-fakes, tan protagonistes com la part més clàssica del gènere: els humans que es morregen entre ells, i més coses, durant cada entrega. Les aparences enganyen, en aquest cas per la tecnologia. Però enganyen en tots els sentits.

No és l'únic format que la plataforma audiovisual ha dedicat a la de Càceres, no. En té un altre, però la titularitat no és seva. Es tracta d'una docusèrie sobre un tema dolorós i polèmic. També morbós. La mort del marit, l'operador de càmera italià Mario Biondo, ha estat envoltada de misteris i sospites des del 30 de maig de 2013. Suïcidi, pràctiques sexuals perilloses, drogues, assassinat… Les versions difereixen entre la justícia espanyola i la vídua, d'una banda, i la que sosté la família siciliana del finat. Aquests han continuat la seva lluita des del mateix dia de la seva desaparició, i la guerra contra la Raquel és total. Netflix diu que el 3 d'agost oferirà "10 años de investigaciones, más de 200 horas de grabación y un caso que ha dado la vuelta al mundo" aLas últimas horas de Mario Biondo’. Sona bé, sona profund. Però té trampa. Com el deep-fake. 'Falso documental'.

Mario Biondo tumba GTRES
Mario Biondo / GTRES

La credibilitat de 'Las últimas horas con Mario' de Netflix, tocada per l'ombra de Raquel Sánchez Silva 

Bona part d'aquells que han vist l'anunci de la plataforma han pensat equivocadament que Netflix li havia fet una jugada bruta a la Raquel: et fitxo, però també exploto les teves misèries. No sembla que sigui així, és més, la protegeixen. El documental es vanta d'una neutralitat que ha quedat tocada de mort, com explicava el periodista Andrés Guerra fa unes setmanes. Darrere d'aquest producte hi hauria Sánchez Silva, seria la seva versió. O millor dit, una de controlada meticulosament, si no manipulada. L'exmánager de la televisiva, que ho era abans i durant la desaparició de Biondo, n'ha format part i ha tingut accés a documentació molt sensible sobre el cas. En assabentar-se de la seva participació, l'exmosso d'esquadra i pèrit judicial Òscar Tarruella i la família d'en Mario van abandonar el projecte, exigint retirar el seu material ja enregistrat. Tot i això, el procés va tirar endavant i, oh, sorpresa: tot s'anuncia a la vegada. Presentadora i documental. Jugada mestra.

Raquel Sanchez Silva funeral mario biondo GTRES
Raquel Sánchez Silva al funeral de Mario Biondo / GTRES

La família del difunt marit de Sánchez Silva es va desvincular del projecte

Si aquesta sèrie intenta blanquejar Sánchez Silva, que sempre s'ha mostrat reticent a reobrir el cas a Espanya, se sabrà amb facilitat. En tot cas, no canviarà l'opinió d'una família que no ha aixecat el cap des de fa 10 anys. La mare, la Santina, odia profundament l'espanyola. I assegura tenir-ne motius, per això ha portat el cas a la justícia italiana. "Estoy convencida de que esa mujer no quería a mi hijo. Nunca la vi llorar por mi hijo​Los magistrados españoles deberían investigar a la gente que falseó sus declaraciones. Incluso Raquel tuvo un comportamiento reticente cuando fue a declarar. ¿Por qué calla? ¿Qué quiere ocultar? Fue un asesinato y no un suicidio. A Mario le cerraron la boca porque sabía demasiadas cosas sobre gente muy poderosa. Y le mataron..." Sona a conspiració de pel·lícula de suspens i terror, però també és cert que imatges com la de Sánchez Silva agraint els missatges de condol fent una menció publicitària amb Ana Rosa Quintana també feia por. Empat. 

Pippo y Santina, padres Mario Biondo GTRES
Pippo i Santina, pares de Mario Biondo / GTRES

La Raquel pot desnivellar la balança de l'opinió pública, Netflix li acaba de servir en safata. Veurem si ho aconsegueix o reobre les ferides.