Viatjar amb avió és ràpid, còmode i, en la majoria dels casos, molt segur. Tanmateix, milions de passatgers a tot el món continuen sentint por quan l'aeronau comença a sacsejar-se enmig del vol. Les turbulències són el moment més temut, encara que per als pilots amb prou feines representen una part normal del trajecte.

Un d'ells, Rafa San Julián, comandant de Iberia, porta més de 25 anys d'experiència en cabines de vol. Quatre d'aquells anys en Spanair i més de dues dècades en l'aerolínia espanyola. A més de la seva tasca com a pilot, ha estat instructor de tripulacions durant més de 18 anys i col·labora en la iniciativa de "miedo a volar" de Iberia, on ajuda passatgers a superar la seva ansietat.

EuropaPress 1582914 iberia iberia busca tcp japonesos ruta tokio operés cinc vols setmana
Vol de Iberia EuropaPress

Si et fan por les turbulències, aquests tres consells t'ajudaran

Consultat per Mundo Deportivo, San Julián va voler compartir tres consells bàsics per als qui es posen nerviosos quan l'avió entra en una zona de turbulència. El primer que aclareix és que, encara que els sotracs poden resultar incòmodes, mai no suposen un perill real per a l'aeronau ni per als viatgers.

El primer consell és senzill: portar sempre el cinturó de seguretat ben cordat. "El més desagradable és sentir que et separes del seient o que flotes durant un instant", explica. Cordar-se el cinturó dona una sensació de control i evita moviments bruscos que poden augmentar la tensió.

El segon consell se centra en el cos i la respiració. Davant de les sotragades d'aire, el pilot recomana respirar profund i tensar lleugerament els abdominals en les pujades i baixades. Aquesta tècnica, assegura, ajuda a moltes persones a sentir que gestionen millor el moment i a reduir l'ansietat que provoca no saber quant durarà la turbulència.

avion arxiu|arxivament europa press
Avió Europa Press

Posar-se el cinturó, mantenir la calma i confiar en els pilots són les millors solucions

El tercer consell és potser el més important: confiar en els pilots. "Nosaltres mai no portaríem l'avió a una situació de risc", insisteix San Julián. Els comandants reben informació constant sobre les condicions de l'aire, estan entrenats per travessar aquestes situacions i, en cas necessari, sempre poden modificar la ruta per buscar una zona més estable.

Les turbulències formen part de qualsevol viatge. Són tan habituals com un sot a la carretera. Els passatgers solen percebre-les com un problema greu, quan en realitat l'avió està dissenyat per suportar moviments molt més intensos del que la majoria imagina.

Per això, la clau està en canviar la percepció. Un simple cinturó ajustat, una respiració profunda i la certesa que al comandament hi ha professionals amb milers d'hores de vol poden marcar la diferència. "El més important és recordar que volar és segur, fins i tot quan es mou l'avió," conclou el comandant de Iberia.