L'Obra Cultural Balear cancel·lava a principis del mes de desembre una xerrada sobre l'antisemitisme a Mallorca pronunciada per la doctora en Història Laura Miró Bonnín, escriptora, investigadora i historiadora mallorquina, especialitzada en la recerca i difusió del passat jueu, convers i xueta a Mallorca. La conferència, titulada "L’antisemitisme contemporani a Mallorca i les seves repercussions en la comunitat xueta" s'havia de celebrar el passat dimecres 3 de desembre a Manacor, però, finalment la mateixa OCB va confirmar la suspensió de la xerrada per les xarxes socials sense avís previ ni trucar a Miró, qui es va assabentar de la cancel·lació de forma inesperada. La decisió es va prendre després de rebre queixes d'alguns associats, en contra de la visita de Laura Miró, obertament sionista.
Laura Miró Bonnín es va pronunciar públicament després que anul·lessin la seva xerrada amb aquestes paraules: "Em conviden i ho anul·len. Treballes en una presentació per a res. Gràcies, OCB, crec que mai m'havia passat això. Espero que no em torneu a cridar". Una cancel·lació que ha obert un gran debat i que Pilar Rahola ha volgut comentar al seu Paraula de Rahola.
Pilar Rahola es dirigeix directament a Antoni Llabrés, el president de l'OCB i feia una breu introducció sobre el cas de Laura Miró: "Senyor Antoni Llabrés, president de l'Obra Cultural Balear. Qui pot parlar amb Manacor? S'ho preguntava l'altre dia la periodista Ampar Isabel Bosch, arran de la cancel·lació fulminant que vostès, l'Obra Cultural Balear, van fer de la conferència que havia de donar la doctora Laura Miró, experta i reconeguda internacionalment per la seva expertesa en comunitats en persecució i, en aquest cas, en les comunitats xuetes a les Illes, ancestralment, secularment perseguides. Havia d'anar a una conferència com a experta com a doctora al voltant de l'antisemitisme antic i nou que ha perseguit els jueus desgraciadament arran del món, però específicament en aquest cas a les illes. De sobte, una enorme quantitat d'aquesta patuleia progre que exerceix el domini del pensament únic, es va activar i es va posar en marxa per espantar, violentar i finalment aconseguir cancel·lar la conferència". La periodista, contundent, esmenta la publicació de la carta de Montserrat Alcaraz, un altre gest decisiu en aquest debat: "Un membre de la Junta Directiva de l'Obra Cultural Balear ha publicat una carta molt interessant, la Montserrat Alcaraz, que demana explicacions a l'Obra Cultural Balear i que mostra la vergonya profunda que ha sentit amb aquest gest. Parlem clar, senyor Llabrés, vostès han exercit la Inquisició han fet la censura"

Pilar Rahola assenyala directament la censura: "Qui pot opinar sobre els jueus? Qui pot opinar sobre el conflicte? Com és possible que determinades esquerres atorgar-se una mena de dret moral i una veritat absoluta, imposen, estigmatitzen i persegueixen? Què estem novament amb llistes i persecucions? Que a la senyora Laura Miró li han posat una estrella d'aquí, aquí o aquí a la boca? Vostès han format part de la censura. No s'amaguin, no diguin qualsevol cosa estranya, no donin explicacions que són absolutament filistees. No, vostès han exercit la censura. No deixa de ser terrible i alhora molt simbòlic que un dels llocs on més es va perseguir d'una manera més secular i més dura en els jueus que s'havien transformat en cristians va ser a les illes". La periodista i escriptora catalana argumenta les seves paraules amb el context històric de la persecució jueva: "Els jueus es van patir com ningú. Vostès ho saben, la Laura Miró ho volia explicar. I aquests mateixos ara, en el segle XXI, han de patir una nova inquisició. Aquesta sí, està disfressada d'antisionisme, és antisemitisme pur. I la fan els progres, els que van d'esquerres. Deia la Montserrat Alcaraz que un dels promotors ha estat un professor". Aleshores, és quan Pilar Rahola també menciona a Manel Santana: "El senyor Manel Santana, que és expert també i estudiós en els moviments obrers socials que van ser perseguits durant l'època del franquisme i de la Guerra Civil. I aquest senyor, expert en moviments obrers, es converteix en el capitós de la censura, si és que ha estat el cas, així ho diuen. No em sorprendria, perquè el problema el tenim en què hi ha tota una patuleia de dirigents d'esquerres les Colaus, els Copaires, no cal dir, els Errans, que exerceixen directament la violència, que es dediquen a perseguir la gent que pensa diferent", detalla l'escriptora i periodista catalana.

Pilar Rahola tanca el vídeo fent una comparació amb l'extrema dreta: "I quina diferència hi ha amb el feixisme d'extrema dreta? Perquè a molts de nosaltres l'extrema dreta ens ha perseguit, ens ha violentat, ens ha assenyalat i ens ha intentat censurar. Però també l'extrema esquerra, vostès, vostès, aquests que s'amaguen darrere de les banderes i que en realitat les utilitzen ideològicament. I que no és veritat que siguin ni tan sols solidaris, perquè no els amoïnen cap altre conflicte que no sigui ideològic. Només aquest, aquest, per qui podeu extreure-s'ho aquest. Però que una obra cultural balear, amb una digna història respectada per tothom, impedeixi la paraula lliure i el pensament lliure d'una doctora reconeguda. Perquè hi ha una pressió violenta per part d'uns plantejaments ideològics, això és el que han fet vostès, han perpetrat la inquisició".
Per últim, també reflexiona sobre preservar la llibertat d'expressió i fa una conclusió final d'aquesta cancel·lació: "No s'amaguin. Han cedit a la pressió violenta. Tenien por de manifestacions, truquen a la policia i preserven la paraula lliure i preserven el dret a pensar. Han cedit. Han estat còmplices de la censura, han estat còmplices de la violència. Obra cultural balear. Quina llàstima senyor Llabrés. Respectat, molt respectat, jo el respecto i respecto l'obra cultural, però vostès amb aquest acte han tacat profundament una implacable trajectòria d'una organització profundament digna. Vergonya, vergonya i vergonya. Els que imposen el pensament únic no tenen mai raó, els que ho fan amb l'amenaça i la violència no tenen mai raó. Són pur feixisme, encara que aixequin banderes de progressisme. Són pur feixisme, encara que aixequin banderes de llibertat. Això ens ha dit vostès. El feixisme d'esquerres hi és, el coneixem"
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!