El famós talent xou 'Operación Triunfo' tornarà a les nostres pantalles amb la presentació d'OT 2023, la pròxima edició que promet grans emocions a través de la plataforma d'Amazon Prime, i amb la participació de Chenoa com a presentadora. Tanmateix, mentre els responsables del programa es desfan en afalacs i promeses d'èxit, no podem oblidar que aquest xou ha estat, majoritàriament, una fàbrica de 'joguines trencades', on els guanyadors i participants han acabat en l'oblit.

El director de Gestmusic, Tinet Rubira, ha expressat el seu entusiasme i afirmat que OT marcarà una fita en la història de la televisió. "Obrim la porta de streaming en directe d'una manera seriada. Durant catorze setmanes tindrem un directe de gran mida. Farem un OT a l'altura de Prime Video, serà espectacular [...]. Aquest equip farà una cosa que no s'ha fet fins ara i és un gust", va indicar. Però la realitat és que aquest format ha demostrat un desgast evident al llarg de les seves 11 temporades. Si bé algunes edicions han tingut grans audiències i una reeixida venda de discos, també hi ha hagut grans fracassos amb la gran majoria dels seus participants.

Grans expectatives per a OT 2023, però què passa amb els guanyadors anteriors?

Per a ningú no és un secret que la primera edició d'OT va marcar un abans i un després a la televisió espanyola, però des d'aleshores no s'ha aconseguit superar aquesta magnitud. L'edició d'OT 2017, després d'una llarga aturada, va generar un fenomen a les xarxes socials, però no es va traduir completament en audiències. No obstant això, molts han vist la participació en aquest talent xou com un passaport cap a la fama i al cobejat món de la música. Artistes com David Bisbal, Chenoa, David Bustamante, Manuel Carrasco o Pablo López van aconseguir obrir-se camí en la indústria musical gràcies al programa. Tanmateix, la realitat és molt diferent. OT s'ha convertit en una fàbrica de 'joguines trencades', aquells participants que creien que el seu futur professional estaria impulsat pel seu gran acompliment en el programa, però que mai no van aconseguir trepitjar un estudi d'enregistrament després de la seva sortida del xou.

Alfred i Amaia: un quart lloc i una victòria sense brillantor ni transcendència

Ara bé, si examinem amb deteniment les dades sobre els concursants que han aconseguit algun tipus d'èxit musical, per mínim que sigui, ens trobem amb una realitat impressionant. Prenguem com a exemple les últimes tres edicions del xou. En OT 2017, dels 16 concursants que van ingressar a l'acadèmia, només quatre d'ells van aconseguir destacar: Aitana, Lola Índigo, Ana Guerra i Luis Cepeda. Ni Alfred (4t lloc), ni Amaia (guanyadora de l'edició), no han tingut un èxit destacable des d'aleshores.

En resum, només una quarta part dels participants ha aconseguit trobar cert èxit, mentre que els altres 12 lluiten desesperadament per trobar un espai, ja sigui en la música o a la televisió, per poder treure algun benefici del seu pas pel programa, per la qual cosa la fama efímera i la destinació incerta són la realitat darrere dels llums brillants i el glamur de l'escenari.