TV3 ha posat punt final a una de les grans anomalies de la seva programació, que els líders de la ràdio del migdia, Òscar Dalmau i Òscar Andreu, no tinguin programa propi a TV3. En l'època Sanchis van fer La nit dels Òscars, que va acabar una mica sobtadament i la nova direcció els va comprar un altre projecte en comú, Tot torna, una mena d'informatiu de notícies del passat comentades pels Òscars, amb una química brutal entre ells. Un espai que recorda el de Colin Jost i Michael Che al Saturday Night Live dels EUA. Però Catalunya Ràdio té fred de peus quan a TV3 donen peixet als de RAC 1 i el programa es va estrenar només al web 3Cat. Aquest estiu s'ha estrenat a TV3 i, com era d'esperar, té molt èxit malgrat ser antic. El passat dijous 14,1% i líder d'audiència. Els Òscars agraden molt.

Òscar Andreu TV3
Òscar Andreu TV3

Òscar Andreu fa temps que és un dels defensors més incisius de la llengua catalana. No hi ha dia que no faci un tuit, un llibre, un monòleg, una intervenció a la ràdio, que no sigui per protegir la seva eina de feina, el català. Acaba de ser entrevistat per un diari de Madrid, El País, però només per la seva edició catalana, Quadern. A Espanya no el llegiran. Hi parla del seu llibre Manual de defensa del català.i aborda com ha fet el canvi de castellà a català de manera natural: "En el meu entorn de col·legues, que molts parlen català, entre nosaltres parlem castellà. Jo fins als 36 canto en una banda de pop indie en castellà, trec tres discos en castellà... Començo a fer ràdio en castellà i la cosa va bé. Treballo amb Julia Otero i la cosa va com un tro, però després treballo en català i la cosa va molt bé també, m’adreço a una gent que és la meva gent. No és que l’altra no ho sigui, però si anava a fer un programa a Ponferrada amb la ràdio espanyola, notava que hi havia coses amb les quals no connectava, com no connecto amb gent de Bèlgica, o de Londres". La repregunta d'El País és curiosa "Té dos fills i els parla català?". Sí naturalment. És com quan un espanyol s'estranya a un parc amb un català passejant la seva mascota: "Ah, le hablas catalán a tu perro?. Òscar Andreu parla dels fills.

oscar andreu esta passant
Òscar Andreu sorprès, TV3

"Parlo català als meus dos fills. Això també és una presa de consciència, i per tant és una qüestió política, a banda de ser una cosa molt natural: la meva dona també és catalanoparlant. Els fills canvien moltes coses, i la transmissió del català als fills també és la transmissió d’una cosa sòlida, justa, noble, que val la pena, que és traspassar la llengua pròpia del país als que vindran. Els fills són també un dels factors que posi negre sobre blanc totes aquestes idees sobre la llengua". Quan van néixer va triar dos noms que competeixen en originalitat amb els d'Òscar Dalmau, nena i nen que es diuen Ia i Miró. Els fills d'Òscar Andreu es diuen Rai de 6 anys i Mateu de 2 anys. Rai Andreu i Mateu Andreu, tenir el català de llengua materna és una decisió política.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!