Un dels humoristes i presentadors més significats a favor de la seva eina de feina, el català, és Òscar Andreu, que té un monòleg 'Crida als ocells de colors llampants' convertit en un llibre que duu per títol Manual de defensa del català, que va esdevenir el llibre de no-ficció més venut per Sant Jordi. "El pessimisme no serveix per a res" però amagar el cap sota l'ala, tampoc. Acaba de denunciar la humiliació soferta per l'euskera a Euskadi. Allà hi va haver queixes per l'examen de llengua a la selectivitat per part d'alumnes que no dominen l'euskera i la solució ha estat lamentable: la nota de l'examen d'Euskera no comptarà per la selectivitat. Com que era molt difícil per bona part dels castellanoparlants s'anul·la.

Òscar Andreu signant un exemplar de 'Manual de defensa del català' / ACN
Òscar Andreu signant un exemplar de 'Manual de defensa del català' / ACN

Andreu al·lucina: "No van imposar el castellà a sang i foc perquè ara vinguin ciutadans de segona (catalans, bascos, gallecs, etc.) a reclamar merdes de democràcia consolidada com ara els seus drets lingüístics. «Quien pueda hacer, que haga». Recorda la frase d'Aznar per anar contra les minories que donen suport al govern de Pedro Sánchez i la justícia ha decidit humiliar l'euskera relegant-lo a ciutadans de segona, com els catalans i gallecs. Andreu està fart que humiliïn els catalanoparlants i va negar-se a fitxar per una TV espanyola perquè no el deixaven parlar català.

Òscar Andreu i Òscar Dalmau / Instagram
Òscar Andreu i Òscar Dalmau / Instagram

 Òscar Andreu va explicar la conversa que van tenir amb Òscar Dalmau i els directius de la tele que els volia, suposadament La Sexta o TVE: "Vam rebre una trucada. No era fer La competència, era per a una televisió. Ens van dir 'Tindreu total llibertat, el programa podria ser d'àmbit estatal, per a tota Espanya, el podríeu fer a Barcelona...'. La següent pregunta nostra, meva més concretament, va ser: 'Però el podem fer en català?' i la resposta del directiu de TV, gairebé se li escapa el riure, va ser 'Home en català no'. I aleshores jo vaig contestar 'Doncs tanta llibertat no és'. La llengua catalana no és cooficial? Doncs que se la mengin també".  Andreu no només treballa a les dues cadenes líders, RAC 1 i TV3, sinó que a TVC fa doblet a Està passant i a Tot torna. Un matís inexplicable és la decisió absurda de no emetre Tot torna a TV3. Gaudiu-lo al web.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!