Al pòdcast "Ac2ality", durant l'episodi titulat "Els desafiaments d'un negoci de moda", els creadors de la marca espanyola de sabatilles Morrison, Pablo i Álvaro, van compartir la seva experiència sobre la difícil realitat d'iniciar un negoci a la indústria tèxtil. En una conversa caracteritzada per preguntes directes al gra, els emprenedors —que, de fet, van llançar la seva marca el 2016 amb una campanya de crowdfunding que va recaptar més de 2 milions d'euros en només 20 dies— van afirmar, basant-se en la seva pràctica i no només en la teoria, que "l'atenció de la gent cada cop és més difícil de captar". A través d'històries d'èxit, lluita i com han aconseguit mantenir-se a flotació, van assenyalar que l'expansió de la seva marca i el seu creixement en botigues físiques (retail) ha estat un procés ple d'obstacles.

Pablo, fundador de Morrison
Pablo, fundador de Morrison

El testimoni dels joves emprenedors és un gerro d'aigua freda per als qui somien a llançar-se al mercat de la moda creient que les xarxes socials i un parell d'anuncis pagats són suficients. La realitat, segons expliquen, és que el 95% dels projectes moren abans de complir dos anys, arrossegats per la manca de resiliència, la pressió financera i la incapacitat de connectar amb un públic saturat d'estímuls digitals.

El costat fosc de l'emprenedoria en moda: fracàs, pressió i resiliència

En la xerrada d’‘Ac2ality’, en Pablo i l’Álvaro no es van amagar: van reconèixer que en més d’una ocasió van estar a punt d’abandonar-ho tot. “Hem viscut la sensació que ens arruïnaríem diverses vegades”, van confessar. I és que en la moda, cada col·lecció és un salt al buit. Apostar malament en disseny o timing pot significar el final de la marca.

La cruesa de l'estadística ho confirma: només un 5% de les empreses sobreviu més de dos anys. I en la majoria dels casos, el responsable és el mateix fundador, incapaç de mantenir el focus o prendre decisions adequades enmig del caos. Tot i això, els creadors de Morrison remarquen un factor clau: la sort. No com una cosa mística, sinó com una conseqüència d'estar preparats per detectar-la i aprofitar-la.

Álvaro, fundador de Morrison
Álvaro, fundador de Morrison

Xarxes socials, el camp de batalla on només guanyen els més creatius

Si en els seus inicis Morrison va trobar oxigen gràcies a plataformes de crowdfunding, avui la seva supervivència i creixement depenen d'un front molt més ferotge: les xarxes socials i la publicitat digital. La marca, que ja té botigues físiques i presència en més de 500 punts de venda a Europa, assegura que encara entre un 60 % i un 70 % del seu trànsit prové de campanyes a Instagram, Facebook, TikTok i Google.

El que abans oferia grans oportunitats als petits empresaris (l'espai digital) ara s'ha tornat un entorn perillosíssim a causa de la saturació i l' augment imparable dels costos de publicitat. Aquesta situació es va agreujar encara més amb els canvis de privacitat d'Apple i l'eliminació de determinades cookies, fent que les campanyes de màrqueting siguin molt menys efectives.

Com a resultat, cada interacció amb el client és més cara i requereix que les empreses inverteixin en creativitat professional en comptes de dependre de la improvisació per a cridar l'atenció. Els fundadors de Morrison conclouen que, per aquesta raó, l'èxit ja no depèn només de tenir el millor producte, sinó de la capacitat de la marca per a destacar en el sobrecarregat ecosistema digital.