ARCO Madrid va obrir ahir les seves portes envoltada de polèmica. El ninot de Felip VI, que ha d’acabar a la foguera, treu de polleguera els monàrquics més acèrrims. La figura de cera del rei d’Espanya és el darrer regal de Santiago Sierra i Eugenio Merino, uns escultors que juguen a fer perdre els nervis de l’espanyolisme ultra.
EFE
L’any 2012, Merino va fer exposar l’escultura Always Franco, que presenta el dictador dins d’una nevera; i l’any 2018, Sierra va clavar una plantofada a les autoritats espanyoles que havien de desfilar al costat de l’obra Presos políticos en la España Contemporánea, un seguit de fotografies de represaliats polítics a Espanya, entre les quals hi havia les dels presos polítics catalans. L’obra va ser censurada enmig d’un fort escàndol internacional.
Todos recordamos el Franco Congelado de Eugenio Merino en 2012. Fue denunciado por la Fundación Francisco Franco. No solo ganó el pleito, si no que consiguió que la obra fuera la más conocida de toda la historia de la feria.... pic.twitter.com/UtYZNiv0NX
— Pepo Jiménez (@kurioso) 21 de febrero de 2018
EFE
Amb la nova edició d’ARCO arriba la venjança dels artistes. Una escultura de 4 metres i mig del rei Felip, que val 200.000 euros. El contracte de venda diu explícitament que el comprador l’ha de cremar. El Borbó en flames i els monàrquics, histèrics. Entre ells, l’escriptor hispanoperuà Mario Vargas Llosa, que ahir va inaugurar la fira d’art contemporani amb el Perú com a país convidat. El Nobel de Literatura esclata contra els autors. Del ninot de Felip VI, Vargas Llosa diu que “es una provocación de mal gusto, no tiene ninguna gracia, no hay ninguna inventiva, ninguna cretividad, es pura provocación”. Més papista que el Papa, el peruà es mostra furiós amb els que volen cremar el rei d’Espanya.
Sergi Alcàzar
Mario Vargas Llosa no en té prou amb escriure llibres interminables i decideix fer-se crític d’art. L’escriptor afegeix amb molt mala baba que l'escultura del rei “es una mala creación”.
Sergi Alcàzar
Si hi hagués un premi Nobel d’Escultura, Vargas Llosa faria tot el possible perquè no el guanyessin Sierra i Merino.