El pòdcast La Tertúlia, presentat per Josep Maria Sallés, va dedicar el seu últim episodi a un tema poc tractat en el sector del transport: la salut mental. En la conversa van participar els camioners Marc Pardo, conegut com el Traginer de la Tona, i Ainoa Blasco, juntament amb la psicòloga Berenice Feijoo, especialista en ansietat, estrès i regulació emocional.
Durant la xerrada, Feijoo va explicar que la salut mental “no es tracta només de l’absència de malalties”, sinó de la manera com cada persona gestiona “les seves emocions, pensaments i conductes” per mantenir un equilibri. L’especialista va advertir que molts treballadors del sector reaccionen quan el cos ja dona senyals d’esgotament i que “esperar a trencar-se” continua sent un patró habitual entre els conductors.
El cansament que no desapareix
Pardo va relatar que la feina al volant comporta una càrrega emocional acumulada. “Aquest ofici et posa pedres a la motxilla”, va afirmar, en referència al pes que suposen els torns prolongats, els retards en les càrregues i la distància familiar.
Blasco va coincidir en el diagnòstic i va revelar que havia patit un episodi d'ansietat que la va obligar a aturar el camió. “Se'm va ennuvolar la vista i vaig haver de parar”, va explicar. La conductora va estar tres mesos sense energia ni motivació i va assenyalar la importància de demanar ajuda professional fins i tot abans d'arribar a aquest punt.
Feijoo va descriure el quadre com un cas típic de síndrome de burnout, caracteritzat per “cansament extrem que no millora amb el descans, alteracions del son, irritabilitat, dificultat per concentrar-se i sensació de funcionar en automàtic”. La psicòloga va insistir que aquests símptomes són comuns entre els qui passen llargues jornades en soledat i sota pressió constant.
Demanar ajuda a temps
Tots tres van coincidir en la necessitat de normalitzar la teràpia psicològica i eliminar l'estigma associat. Feijoo va recordar que a Espanya els conductors poden anar al seu metge de capçalera per sol·licitar una derivació a l'àrea de Salut Mental, tot i que va reconèixer que les llistes d'espera són llargues.
Durant la conversa també es van mencionar estratègies senzilles per alleujar la tensió a la carretera, com ara practicar respiració diafragmàtica a les parades, escriure diàriament per alliberar pensaments i mantenir una alimentació equilibrada que eviti pics d'energia i irritabilitat.
En Marc va afegir que bona part de l’estrès de l’ofici “no l’exigeix ningú, te’l poses tu mateix”, mentre que en Blasco va insistir en la necessitat d’aprendre a distingir entre allò que es pot controlar i allò que no.
L'episodi va concloure amb un missatge comú: la prevenció i l'autocura són essencials per evitar que la soledat, el cansament o la frustració quotidiana es converteixin en un problema més gran. En paraules del mateix Traginer de la Tona, “la carretera ja pesa prou; la motxilla, millor lleugera”.