D'un poble malagueny a la pantalla del mòbil, sense deixar la paleta. Juan Diego Rodríguez, paleta d'una família de constructors, va obrir TikTok el 2020 gairebé per accident: la seva cosina li va crear el compte una nit, va penjar un vídeo que ja tenia al mòbil i l'endemà al matí va veure 300 seguidors i 4.000 visualitzacions. Va decidir preparar material durant un mes i publicar diàriament. Al desembre en sumava 10.000; al cap d'un any, 300.000. “Vaig obrir TikTok i en un any vaig arribar a 300.000 seguidors, però jo ja tinc la meva clientela”, resumeix en una entrevista al pòdcast 'Sector Oficios'.
Viralitat amb fre de mà
L'exposició no li va canviar el full de ruta. Diàriament li arriben sol·licituds de pressupost, però la seva prioritat és la cartera de clients que l'ha sostingut des de sempre. “Tinc allà la meva clientela i els he d'atendre; la feina la tinc a la porta de casa”. Només es desplaça si l'encàrrec és molt específic: “Ha de ser alguna cosa que només jo pugui fer”.
El seu creixement a les xarxes no va néixer d'un pla de màrqueting, sinó de mostrar l'ofici: execucions netes, detalls acurats, solucions clares en habitatges antics amb morters de calç. Un dia, després de col·locar una terrassa “sense embrutar una llosa”, va pensar que allò s'havia de veure i va obrir els seus perfils com a aparador del treball ben fet. La idea: contrarestar l'etiqueta de “nyaps” i dignificar la construcció ensenyant processos i resultats.
L'ofici mana
Abans de les xarxes, l'empresa que va muntar amb el seu pare el 2009 va arribar a tenir 12 treballadors i diverses obres simultànies. El balanç no quadrava: ho pagava tot i no li quedava res. Va prendre una decisió dura: reduir plantilla i quedar-se sol. En sis mesos va generar més que en els quatre anys previs. El seu pare va passar a coordinar obres des de l'ajuntament; ell va tornar a un ritme sostenible, “obres tranquil·les, ben fetes i sense presses”.
Paral·lelament, els caps de setmana va empunyar la càmera: casaments i comunions que avui resol amb un petit suport, mentre ell mateix grava i edita el contingut de xarxes “a la seva manera”. Però la paleta continua davant del mòbil. La reputació li arriba per on sempre: boca-orella. Clients que repeteixen anys després, recomanacions que salten d’un electricista a una urbanització, d’una xerrada al camp de golf a Sotogrande.
Per a qui comença, el seu consell no va de dreceres: aprendre amb un mestre, formar-se, paciència. “No et prens una píndola i demà ets oficial”. Creu que el miratge de “guanyar milions” en el món digital ha erosionat la cultura de l’esforç, mentre que a l’obra tot es construeix pas a pas.