Un dels encerts del programa més escoltat de Catalunya, El món a RAC1, és la participació ciutadana en l'espai que l'equip de Jordi Basté anomena El contenidor. Queixes, comentaris, situacions denunciables, injustícies i informació que acosten els oients cada dia en forma de gravacions i missatges de veu que envien al programa.

En sentir-ho, hi donen cabuda al programa i molt sovint, el fet de tenir un altaveu tan potent com és el programa líder de la ràdio, fa que qui ha de prendre mesures per reparar una situació, ho faci, qui se senti interpel·lat per una greu situació, es posi a treballar per tal que no es repeteixi.

Com ha tornat a passar aquest matí de dimarts.

jordibaste 79139293 187992132386451 5850987767091431745 n

Jordi Basté / @jordibaste

La periodista Anna Vallhonesta ha acostat als oients la queixa, amb vídeo inclòs, d'un oient que cada dia fa el trajecte Barcelona-Mataró amb autocar. Denuncia que molts passatgers han de viatjar drets perquè no hi ha prou places en un trajecte interurbà, que dura aproximadament mitja hora, i en què el vehicle circula per l’autopista i, per tant, a una velocitat elevada.

L’Arnau Marimon agafa cada dia l’E11.1 per fer el trajecte des de Barcelona fins al Tecnocampus de Mataró, on estudia. Però la gravetat de la situació no es queda només en els usuaris que han de passar drets tot el trajecte al passadís de l'autocar: als seients no hi ha cinturons... Un quadre. A través d’El món a RAC1 ha denunciat la situació que viuen ell i la resta de passatgers. Diu que "A la tornada sempre està ple, tots els seients ocupats i el passadís ple de gent, fins a unes 20 persones dretes".

baste portada

Jordi Basté

Explica que no sent por, "però és molt incòmode perquè és un trajecte llarg per carretera". Aquest és el vídeo que ha gravat i que ha facilitat al programa del Basté on es veu que com a mínim 7 persones viatgen dretes a l'autocar que va de Barcelona a Mataró, una situació que es repeteix diàriament:

Fonts del Departament de Territori consultades per l'emissora expliquen que la normativa permet que, en els trajectes interurbans de curt o mitjà recorregut, es transportin viatgers drets. Sobre l’ús del cinturó, la llei també és ambigua. L’exigència depèn de l’antiguitat del vehicle. És a dir, si disposa de cinturons de seguretat s’han d’utilitzar, però si no en porta, no és obligatori. Potser el problema és que el reglament és del 1993 i, des d’aleshores, fa gairebé 30 anys, no s’ha modificat.

 Però malgrat totes les constatacions sobre com està la normativa actualment, Basté ha verbalitzat el que molts hem sentit en veure les imatges: "Els riscos pels passatgers poden ser molt greus". Drets, sense cinturó i en un autocar com aquest... i si bolca? "S'han vist molts accidents en autocars interurbans en que hi ha un desplaçament massiu de passatgers d'una banda a l'altra del vehicle, amb el risc que això comporta: impactes amb escales, mampares... Pot haver-hi conseqüències de moltes víctimes", diu el director de l'Institut d'Investigació Aplicada de l'Automòbil, Ignasi Ferrer... Una queixa pertinent i necessària. Que es prenguin mesures.