Durant anys, Belén Esteban va ser sinònim d'èxit televisiu i garantia de vendes. La seva sola presència en pantalla disparava audiències i amb el seu nom n'hi havia prou per tancar campanyes publicitàries milionàries. Tanmateix, els temps han canviat. L'anomenada "princesa del poble" ha perdut el seu tron, i amb ell, l'interès de les marques. Segons informació exclusiva a què hem tingut accés, almenys sis grans campanyes van avaluar la seva incorporació com a imatge… i totes la van descartar en l'últim moment.

El més impactant és que Belén ni tan sols va arribar a saber que el seu nom era sobre la taula. En una maniobra habitual del món de la publicitat, es va valorar el seu perfil, però la seva participació va ser finalment descartada per la seva "falta d'actualitat" i el seu "desgast d'imatge". És a dir, ja no ven, ni genera aquest fenomen social que la va convertir en icona d'una època televisiva.

Belén Esteban / Instagram

El declivi televisiu de 'La familia de la tele' esquitxa la seva marca personal

A aquest revés comercial se li suma el daltabaix en pantalla. La tornada d'Esteban amb La familia de la tele ha estat, per dir-ho suaument, un desastre sense pal·liatius. Des de la seva retardada estrena fins als constants canvis d'horari, passant per la pluja que gairebé va arruïnar la seva presentació, el programa no ha aixecat el cap. Les audiències van caure des d'un pobre 8,7% en el seu debut fins a un humiliant 5,4% de share, xifres que evidencien un fracàs estructural.

Dins del caos, Belén ha intentat mantenir el seu característic to combatiu. El 14 de maig va ser un punt d'inflexió: va amenaçar d'abandonar el programa en directe, en una mena de protesta televisada. El públic, lluny d'empatitzar, va censurar l'espectacle amb el comandament a distància, i aquell dia va ser un dels pitjors en termes d'audiència. TVE no va tardar a reaccionar: va dividir el programa en dos blocs i la presència d'Esteban va quedar relegada a un segon pla.

Belén Esteban / Gtres

De referent mediàtic a rostre incòmode per a les cadenes

El declivi de Belén no només afecta la seva imatge comercial. També comença a reflectir-se en com la tracten altres espais televisius. Durant la recent actuació de Lola Índigo al Riyadh Air Metropolitano, Belén va protagonitzar un incòmode moment a la catifa vermella en veure's ignorada per l'equip de Socialité. "Em podeu donar una explicació de per què no ens graveu? Hem matat algú, hem fet una cosa dolenta, qui t'ha donat ordre de no gravar-nos", preguntava indignada. Un missatge carregat de retret, dirigit a Mediaset, on anys enrere regnava sense competència.

El seu reclam va ressonar com una súplica disfressada de retret: "Hem donat la vida, hem guanyat diners, però més han guanyat ells". Una frase que bé podria resumir el seu estat actual: una figura que va ser rendible, però que avui incomoda més del que suma. La televisió ha canviat, i l'audiència també. Ni l'aura de "víctima del sistema" ni el seu rol de "veu del poble" no semblen ja tenir cabuda en una indústria que exigeix frescor, renovació i, sobretot, resultats.

El desinterès comercial per Belén Esteban no és simplement casualitat, sinó un indici. Les marques busquen perfils ambiciosos, figures que generin desig, confiança i modernitat. I encara que Belén conservi certa estrebada nostàlgica, els anunciants no estan interessats a explotar una imatge que ja no connecta amb els nous públics. El seu llegat mediàtic, tan potent com polèmic, ara és un llast.