Obrir un bar a Espanya continua sent el somni de molts, però per a l'Abraham Galera, cambrer de professió i creador de contingut viral, aquesta idea no és més que un parany mortal. En una entrevista explosiva per al pòdcast ‘Rompiendo esquemas’, va deixar anar sense embuts: “Un consell que donaria a algú que vol obrir un bar és que no l'obri”. Una frase que, lluny de ser exageració, reflecteix la cruesa d'un sector devorat pels impostos, la falta d'empatia d'alguns clients i la precarietat del model hostaler.

La seva advertència no és gratuïta: fa anys que és darrere la barra, entre safates plenes i clients impacients, però també a l'aparador digital, on acumula milions de reproduccions mostrant l'altra cara de l'ofici. I el que narra no és precisament un conte d'èxit fàcil, sinó un manual de supervivència per a aquells que creuen que obrir un bar és el camí directe a la independència econòmica.

Abraham Galera

L'hostaleria en crisi: el que no t'expliquen abans d'obrir un bar

En la seva xerrada a “Rompiendo esquemas”, l'Abraham va explicar amb duresa les traves que afronta qualsevol emprenedor en l'hostaleria: quotes d'autònoms desorbitades, pagaments a la Seguretat Social que ofeguen els petits empresaris i una infinitat de despeses invisibles que converteixen la rendibilitat en una utopia. “Avui mateix he pagat 7.000 euros de Seguretat Social per vuit treballadors”, va relatar, subratllant la frustració de veure com gran part dels guanys desapareixen en obligacions fiscals.

A això s'hi suma la duresa del dia a dia: jornades interminables, clients que creuen que per pagar tenen dret a exigir l'impossible i una competència ferotge que deixa clar que només els més resistents sobreviuen. Obrir un bar a Espanya no només exigeix inversió econòmica, sinó una resistència psicològica que la majoria subestima.

El cambrer que va conquerir les xarxes i es va convertir en veu del sector

El més curiós és que, malgrat les dificultats, Abraham Galera ha aconseguit convertir les seves vivències en contingut que arrasa a internet. Amb el nom d’“Abrigaca”, comparteix a TikTok i Instagram situacions quotidianes de l’hostaleria que resulten tan reals com incòmodes. Des de clients que deixen muntanyes de closques de pipes a les terrasses, fins als absurds de certes comandes en plena hora punta, els seus vídeos s’han convertit en una mena de altaveu per a tots els cambrers farts del mateix guió. Però, gràcies a aquesta naturalitat i al seu humor afilat, ha acumulat més de 53 milions de «m’agrada» a les xarxes socials. El que va començar com una vàlvula d’escapament es va transformar en una plataforma massiva per exposar la precarietat del sector i, alhora, educar tant clients com caps.

 

 

Al llarg de l'entrevista, l'Abraham va deixar clar que l'hostaleria no perdona. Tot i que reconeix que la seva feina li dona certa satisfacció personal, insisteix que la rendibilitat és mínima: "És molt frustrant obrir un negoci, veure que treballes, pagues els teus sous i, per més que treballis, necessitaràs més gent contractada i tu t'emportaràs a la butxaca el mateix”, va confessar.

Amb frases tan contundents com “no et deixen fer-te ric”, l'Abraham destapa la realitat de molts petits empresaris que senten que lluiten contra un sistema dissenyat per enfonsar-los. I tot i que admet que sempre podria tornar a treballar com a cambrer sense problemes, no dubta a desanimar els qui somien a muntar el seu propi local. Per a ell, el futur està més a prop dels negocis digitals o les marques personals que de la barra d'un bar.