Un dels diaris amb els que esmorza el rei Felip cada matí és La Vanguardia. I un dels polítics menys monàrquics del Congrés és Gabriel Rufián. Aquest dijous, el director del citat mitjà, Màrius Carol, i el cap de files d'ERC van tenir una conversa a La fábrica de Rufián, un dels programes d'entrevistes més interessants que avui en dia es poden veure, per YouTube.

carol rufian2

La fábrica de Rufián

Gravat abans de les eleccions del 10N, algunes de les reflexions del periodista i el polític estaven fetes, evidentment, abans de saber el número de diputats de les formacions, abans de saber de l'acord Sánchez-Iglesias o abans de saber que Rivera marxava amb la cua entre les cames, tot i que alguna sentència va ser premonitòria: "¿Rivera se come los turrones en el consejo de administración de una empresa?'", pregunta Rufián. Resposta: "Seguramente no se los comerá al frente de su partido".

Albert Rivera marxa mira al cel EFE

Efe

Temes que han abordat: 1) La sentència al procés ("No nos ayuda a todos aquellos que queremos que este país salga adelante, con gente en la cárcel") i una possible amnistia o indult com a inici de la solució ("pero necesitaría de un gobierno en Madrid con un cierto coraje"). 2) Independentisme: "a mis amigos independentistas les digo: '¿Firmarías estar como está el País Vasco?' Y el 95% me dicen: 'Donde hay que firmar?'". 3) Torra: "no se ha acabado de creer el cargo. Eso de ser héroe por accidente no funciona". 4) La violència als carrers de Barcelona: "He visto imágenes que me han causado tremendo dolor. Los policías no son los malos. No hay malos en la vida. Deslegitimar a la policía es un mal negiocio para un gobierno". O 5) Tsunami Democràtic: "no me lo han presentado. En democracia la gente tiene rostro. Cuando he preguntado quien son, dicen que no especialmente gente joven, que ha estado en muchas batallas políticas y que la tecnología les permite blindarse".

carol rufian3

La fábrica de Rufián

També de comunicadors. Per exemple, considerant que ni Susanna Griso ni García Ferreras són especialment imparcials, que Jordi Basté és "un crack", Marhuenda "un listo" o TV3 "no está en su mejor momento". Però tractant-se d'aquest entrevistat, el millor va ser la conversa sobre la monarquia espanyola i el paper de l'emèrit i el seu fill.

felip joan carles sofia

GTRES

El futur de la monarquia? "Uno de los argumentos para defenderla es que en unos momentos en que todo está en cuestión, también la monarquía, puede ser vista como un argumento de estabilidad. La monarquia española estuvo sobreprotegida mucho tiempo y ahora es lo contrario. Pero yo entiendo que el rey podría ser usado en su papel arbitral". Carol revela el cafè que va pendre amb Joan Carles a la zarzuela abans d'abdicar: "Me dijo: 'entiendo que el gran problema de España es Catalunya. A mí porqué ya no me dejan, pero yo si pudiera, encerraría a Rajoy y a Mas hasta que encontraran una solución viable'". El més sorprenent, però, ha estat sentir-lo parlar del discurs del rei Felip del 3 d'octubre de fa dos anys.

Rei Felipe VI discurs referendum

"No sé si fue un error. Yo lo hubiera hecho de otra manera. A mí nadie me consultó nadie, pobre de mí. Pero luego lo he hablado con Felipe VI. Le dije que me había quedado muy frío, que era un discurso muy poco empático. Muchos catalanes que no somos independentistas, nos quedamos muy fríos, con la sensación de no sentirnos más acompañados. Iba dirigido a los de fuera de Catalunya. Faltó empatía". Què en destaca (i a mitges)? "Se ha dicho más del discurso de lo que realmente dice. Formalmente es correcto, pero las cosas no han de ser solo correctas. Es como el médico: si tienes una enfermedad complicada, es bueno que te lo digan, pero el médico tiene que darte ánimos para querer seguir adelante". Pots veure-ho a partir del minut 3'29":

La fábrica de Rufián

Arran dels Borbons, una última curiositat, quan el col·laborador Tomàs Fuentes li dona a triar entre un d'aquests dos titulars ficticis: "¿Cuál preferirías poner en portada en 'La Vanguardia': se proclama la república española o detienen a Puigdemont?". Resposta: "Si se llegara a dar, hay una noticia más importante que la otra, porque no cambia cada día un estado de forma de gobierno". Si això passés, seria curiós llegir l'editorial d'aquell dia, després de tants anys lloant la monarquia.