El iot de luxe que durant anys va acompanyar els estius del rei Joan Carles I a Mallorca ha tornat a ser notícia. L'embarcació, abans coneguda com a Fortuna i avui rebatejada com a Foners, ha estat llogada per Disney per al rodatge d'un nou reality estatunidenc.

Pocs poden imaginar el que han arribat a veure les parets d'aquell vaixell. El Fortuna va ser símbol dels dies daurats de la família reial espanyola a les Balears, va ser durant anys el lloc on Joan Carles passava llargues jornades al mar.

El Fortuna va ser escenari d'escenes escandaloses de Joan Carles I

Allà, entre amics, polítics i empresaris, gaudia del Mediterrani i de la privacitat que oferia el iot, que va arribar a ser conegut entre el seu entorn com un autèntic refugi personal i com el picadero flotant del rei emèrit. Alguns cronistes especialitzats han apuntat que Joan Carles hi portava les seves amants. I que en alguna ocasió n'havia hagut de llençar alguna per la borda perquè la reina Sofia, que hi anava per sorpresa quan li arribaven indicis que el seu marit estava amb una altra, no l'enxampés enmig de la feina.

Juan Carles dutxant-se al Fortuna
Juan Carles dutxant-se al Fortuna

El Fortuna va ser un regal dels empresaris balears al monarca l'any 2000, valorat en més de quatre milions d'euros. Amb els seus 43 metres d'eslora, interiors de luxe i un disseny pensat per a la velocitat, es va convertir en l'epicentre dels estius reials. A bord s'hi van veure figures com Lady Di, l'aleshores Príncep de Gal·les, Jaime de Marichalar o Iñaki Urdangarin.

El 2013, el rei va renunciar al seu ús. Ho va fer a través de Rafael Spottorno, cap de la Casa Reial en aquell moment. El motiu: els alts costos de manteniment, superiors a 20.000 euros mensuals. L'embarcació va ser retornada a Patrimoni Nacional i, més tard, a la Fundació Turística i Cultural de les Illes Balears (Fundatur). Aquesta última la va vendre per 2,2 milions d'euros a la naviliera Balearia, que des d'aleshores gestiona el seu lloguer.

Iot Fortuna
Iot Fortuna

Disney dona una segona vida al Fortuna, rebatejat com a Foners

El iot, ara atracat al port d'Eivissa, es pot llogar per 15.000 euros al dia. I això és precisament el que ha fet una productora de Disney. L'equip va reservar l'embarcació durant una jornada completa per gravar escenes d'un reality de cuidadors d'elit, una producció que barreja humor, luxe i competència, amb estrena prevista per al 2026 a Disney+.

El rodatge es va dur a terme amb gran discreció. Els permisos van ser sol·licitats a l'Autoritat Portuària de les Illes Balears, i les gravacions es van realitzar durant la temporada baixa, quan les tarifes de lloguer són més baixes. Tot i així, la presència de l'equip no va passar inadvertida entre turistes i curiosos que van poder veure càmeres, llums i tècnics a la coberta.

Tot i que el vaixell va ser remodelat el 2023, conserva bona part del seu interior original. Un dels camarots continua sent conegut com “l’habitació del rei Joan Carles”, i els passadissos, coberts de fusta polida, mantenen la mateixa estructura que en els anys en què el monarca navegava per les aigües mallorquines.

Avui, el Foners continua buscant comprador. El seu preu ha caigut de vuit milions a menys de la meitat. Mentrestant, cada lloguer, i ara, cada rodatge, li dona nova vida a una embarcació que va ser símbol de poder, oci i, sobretot, discreció reial.