Els cotxes autònoms ja són entre nosaltres. Capaços de circular per ells mateixos, aquests vehicles suposen el nou pas que la indústria de l'automòbil vol donar per revolucionar no només el sector, sinó les nostres vides. Que el nostre cotxe vingui a recollir-nos quan sortim de la feina o que reculli altres passatgers mentre ens trobem en plena jornada laboral són alguns dels objectius en aquesta independència tecnològica. No obstant això, aquesta possible revolució de l'automoció amaga alguns problemes detectats que posen en dubte la seva conveniència i la seguretat per a les persones.

En primer lloc, que el cotxe pugui anar per ell mateix a recollir persones recorda a la funció d'un taxista. En aquest sentit, un informe de la Casa Blanca ha estimat que més de tres milions de llocs de treball s'automatitzaran als Estats Units a causa de la conducció autònoma. El Govern nord-americà s'ha referit directament als conductors d'autobús, taxistes i transportistes majoritàriament. Tot i que encara consideren poc probable aquesta substitució del capital humà, almenys durant els propers 20 anys, el cert és que tant empreses com institucions treballen de ple en què aquell futur sigui cada vegada més proper. Segons les paraules del científic Stephen Hawking en una columna a The Guardian, "la intel·ligència artificial destruirà la feina de les classes mitjanes, on només sobreviuran els rols creatius i de supervisió". A Espanya, la Direcció General de Trànsit ja prepara un nou reglament que s'adapti a l'arribada del cotxe autònom i que serà aprovat aquest any 2017.

AP Photo/Eric Risberg

D'altra banda, la implantació del cotxe autònom pot suposar la benvinguda a nous serveis. John Zimmer, cofundador de Lyft, empresa similar a Uber que opera als Estats Units, va confessar a través d'un article a Medium els grans somnis que vol realitzar. El seu desig és que aquests vehicles suposin un nou mètode de transport personalitzat, adaptat a les necessitats concretes del passatger i disponible a través d'una subscripció a una aplicació. Tant com si a l'usuari li ve de gust que el vehicle estigui adaptat perquè hi pugui dormir durant el recorregut, com si es tracta d'un cotxe-bar per passar una estona amb amics; el servei del qual parla Zimmer pretén ser flexible. "Gràcies a una gran flota de cotxes autònoms les persones tindran millors opcions de transport que mai amb un pla que funcioni per a cada una d'elles", afirma l'empresari.

Per a Elon Musk, CEO de Tesla, la idea de Zimmer pot anar més enllà. El seu projecte entraria en competència directa amb el planejat per Lyft i també Uber: possibilitar a les persones que els seus vehicles particulars 'treballin' per a ells. El concepte és que si adquireixes un cotxe autònom de Tesla podràs generar ingressos amb ell mentre et trobes a la feina o de vacances, la qual cosa des de l'empresa nord-americana veuen com una oportunitat perquè l'amo del vehicle pugui pagar gran part de la lletra mensual del mateix o fins i tot recaptar beneficis.

Cotxes més segurs?

La teoria diu que aquests vehicles, una vegada convisquin amb normalitat a la societat, tractaran de garantir una circulació amb menys accidents. Això serà possible gràcies a la tecnologia que porten incorporada, basada en un conjunt de càmeres i sensors que els permet prendre decisions sense dubtar. Elon Musk ja va assegurar que els accidents desapareixeran una vegada tot el trànsit es conformi al 100% per vehicles intel·ligents en una xarxa que funcionarà com un Internet de cotxes. Mentrestant, Uber es va veure obligada a retirar el mes de desembre passat els seus vehicles autònoms en proves dels carrers de la ciutat de San Francisco a petició de les autoritats locals després d'haver mostrat problemes en el trànsit, com per exemple saltar-se un semàfor en vermell en un pas per a vianants.

AP Photo/Lee Jin-man

D'altra banda, els cotxes intel·ligents tenen un risc a batre en temes de seguretat terrorista. Vehicles sota la influència de hackers, programats per causar accidents o per portar amb ells explosius són algunes de les preocupacions que els organismes de seguretat, com l'FBI, ja han manifestat en el passat. Per tant, blindar el programari d'aquest tipus de cotxes és un altre dels punts a reforçar per les companyies.