Un total de 160.000 quilos de tomàquets han tornat a tenyir de vermell l’últim dimecres d’agost el municipi valencià de Bunyol. La tradicional festa de la Tomatina va aplegar ahir més de 22.000 persones en un municipi de poc més de 10.000 habitants. Tot i que les xifres d’assistència d’enguany estan lluny de les màximes registrades en anys anteriors, el motiu es deu que l’Ajuntament va decidir aplicar des del 2013 restriccions en l’aforament per incrementar la seguretat de la festivitat. L'esdeveniment és gratuït per als residents i les entrades que es posen a la venda per als turistes tenen un cost de 10 euros.

En aquesta edició, i seguint la línia traçada dels Sanfermines, el Consistori ha volgut fer especial incidència en la lluita contra la violència masclista. L’alcalde de Bunyol, Rafa Pérez, va engegar un protocol d’actuació pel qual 600 agents del cos policial van vetllar per la seguretat per evitar casos d’assetjament sexual o homofòbia. A més, un dels camions que carregaven “la munició” va presidir durant tot el recorregut una gran pancarta en contra de la violència masclista.

El petard de les 11 hores va donar el tret de sortida d’una desfilada que, davant la intensa xafogor, es va haver d’interrompre en diverses ocasions per remullar uns assistents que van amenitzar la festa amb les seves peculiars disfresses. Molts dels participants es van protegir també amb ulleres de bussejar davant el llançament de tomàquets, que, com diu la normativa, ha de ser partit i esclafat perquè l’impacte no causi dolor. Durant la jornada d’avui està previst que els voluntaris netegin el suc dels carrers del municipi perquè aquests tornin a la seva normalitat.

Ressò internacional

La  batalla vegetal va concentrar turistes procedents de nacionalitats tan distintes com l’índia, Rússia, Nova Zelanda o Uganda. Prova d’aquesta internacionalització, és que la festivitat també ha transcendit les fronteres i ha tingut ressò en mitjans com el Paris Match, la Corporació Turca de Ràdio i Televisió (TRT) o The Telegraph. De fet, a àmbit estatal, la festa valenciana es va convertir en protagonista també a les xarxes socials, ja que l’etiqueta #Tomatina2016 es va colar com a tendència nacional a Twitter.

Si l’any passat va ser Google qui va immortalitzar la celebració publicant fotografies en la seva aplicació de mapes i geolocalització, enguany ha estat la companyia coreana Samsung qui ha gravat la festa per utilitzar les imatges en les seves campanyes de publicitat. La Tomatina, Festa d’Interès Turístic Internacional des del 2002, ha deixat un repertori colorit d’instantànies que recollim en aquesta galeria d’imatges.