El Consell de Ministres ha rescindit a ACS i Eiffage el contracte que van aconseguir el 2003 per a la construcció i posterior explotació del túnel sota el Pirineu que connecta Espanya i França per l'AVE, al Pertús.

Els dos Estats 'rescataran' posteriorment aquesta infraestructura a través una societat conjunta participada per Adif i el seu homòleg francès, SNCF-Réseau.

La rescissió del contracte i l'assumpció del túnel per part dels Estats té lloc després que el mes de setembre passat TP Ferro, la companyia a través de la qual ACS i Eiffage van construir el túnel i el gestionaven, no superés el concurs de creditors en què estava immersa des de feia un any i es veiés acostada a la liquidació.

Deute de 557 milions

La banca creditora no va acceptar el pla que les constructores van plantejar per reestructurar i abonar el deute de 557 milions d'euros que suporta el túnel d'aquest primer AVE transfronterer.

Dilluns que ve Espanya i França firmaran a París l'acord pel qual els dos Estats es faran càrrec de la infraestructura.

Per a això, Adif i el seu homòleg gal ja han constituït una aliança d'empreses que es denomina Línia Figueres Perpignan (LFP), que serà el que assumeixi el túnel i la seva gestió.

En concret, aquesta companyia aconseguirà un tram de l'AVE de 44,4 quilòmetres de longitud, que discorre entre Figueres i Perpinyà, i que inclou un túnel de 8,3 quilòmetres sota el Pirineu.

Obra històrica de 1.000 milions

ACS i Eiffage, a través de TP Ferro, es van adjudicar el 2003 la construcció i posterior explotació durant cinquanta anys d'aquesta infraestructura, considerada una de les obres d'enginyeria civil més grans, i que va suposar una inversió de 1.000 milions d'euros.

Els retards acumulats en la posada en servei del túnel i en la seva connexió amb la xarxa AVE dels dos països, així com el limitat trànsit de trens que registra, constitueixen les causes de la fallida de la concessió.

Arbitratges internacionals

La liquidació i rescat de l'AVE transfronterer té lloc després que ACS i Eiffage hagin emprès en els últims anys tres arbitratges internacionals per reclamar diferents quantitats a Espanya i França. Un d'ells el van perdre, l'altre va decaure i el tercer està pendent de resolució.

El túnel de l'AVE a França és una de les grans infraestructures públiques que van fer fallida els últims anys juntament amb un conjunt d'autopistes, diversos aeroports i el magatzem de gas Castor, entre d'altres.

De fet, Foment, a través d'Adif, assumeix la seva part al túnel sota el Pirineu mentre treballa per, en els propers mesos, fer-se també càrrec de les autopistes en fallida