Els Mossos d'Esquadra despleguen aquest cap de setmana un dispositiu especial per caçar conductors beguts i drogats. Hi haurà sis controls especials en diferents punts de les carreteres catalanes.

La policia vol tenir un efecte sorpresa sobre els que després d'un sopar i de sortir de festa, havent begut, i en alguns casos, havent pres drogues, es posen al volant. Els controls es faran les nits de divendres i dissabte dins el marc de la III Setmana de Sensibilització sobre els Riscos del Consum d'Alcohol. Es tracta de controls preventius, per reforçar el vessant sensibilitzador, i hi participaran voluntaris d'entitats i associacions d'ajuda a la desintoxicació i de víctimes d'accidents de trànsit.

L’any 2015 van pujar un 36% els accidents greus i mortals a les nits, associats amb el consum de drogues i alcohol. Però paradoxalment s’han posat menys multes que l’any 2014. El 2015 es van obrir 16.168 expedients sancionadors a conductors que havien begut o que havien pres alguna droga, davant els 16.659 de l’any anterior.

Els morts de trànsit que van donar positiu de consum d'alcohol en les autòpsies són el 29'2%, un 4'4% més que el 2014. La taxa està per sobre de la resta d'Europa, on els accidents vinculats al consum d'alcohol són del 25%. Pel que fa a les drogues, hi ha un retrocés, però en canvi es disparen els psicofàrmacs i els conductors que barregen drogues i alcohol. La pujada és del 20% si es comparen les dades del 2014 i el 2015.

 

 

Per combatre actituds d'aquest tipus, segons Eugènia Domènech, directora del Servei Català de Trànsit, és clau el rebuig social. "Que se sentin rebutjats -deia en una entrevista a El Nacional- per la gent del seu entorn, amics i família". Domènech incideix que cal ser proactius amb aquest tema perquè "està provocant molt patiment". Aquest rebuig social passa per evitar que qui condueix prengui alcohol i drogues, o que agafi el cotxe un cop ja ho ha pres, i fer-li veure el perill que pot suposar per ell mateix i també cap a tercers. En el camp de la prevenció, Eugènia Domènech posa l'administració com a principal promotora de campanyes d'educació viària "en termes de valors i respecte". És bàsic "anar a l'arrel i ensenyar a les escoles" els perills de la conducció. La directora de Trànsit té clar que cal estar a sobre els conductors que no respecten la norma, que cal fer canviar-los de mentalitat i fer-los veure que "poden causar molt mal".

La meitat dels conductors morts anaven drogats o beguts

La segona causa de mort entre els conductors són les drogues i l'alcohol. La primera causa fa temps que són les distraccions. L'any 2015 gairebé la meitat dels conductors morts anaven beguts o drogats, segons les dades de l'Institut de Medicina Legal. Les autòpsies revelen que el 45% havien pres alcohol, drogues o medicaments abans de pujar al cotxe. Fonts de Trànsit apunten que s'estima que la xifra pot ser més alta perquè no a tots els cadàvers se'ls pot fer l'autòpsia a causa de l'estat com arriben els cossos. 

El conseller d'Interior, Jordi Jané, ha alertat a la comissió de Seguretat Viària del Parlament, que "l’alcohol, les drogues i els psicofàrmacs contribueixen al fet que es morin a la carretera persones que no condueixen en les condicions adequades". "I a vegades es moren ells i a vegades es moren tercers", afegia.

Recomanacions i efectes

Les recomanacions dels Mossos són clares: No veure en absolut, i en el cas de no poder evitar-ho agafar el transport públic o tenir un conductor alternatiu. 

L'efecte de les drogues i l'alcohol fa augmentar el temps de reacció, disminueix la percepció, el conductor té una sensació de seguretat que no és certa, i el risc de tenir un accident augmenta.