Miquel Valls, president de la Cambra de Comerç de Barcelona, ha reclamat aquest dimecres que l'Estat pagui a Catalunya els 4.000 milions d'euros pendents dins de la clàusula addicional tercera de l'Estatut. Aquests diners, que han de ser destinats a infraestructures, són ja un "deute històric", que Valls ha demanat que es saldi "igual que en el seu moment es va pagar" a Andalusia.

Està previst que aquests 4.000 milions es destinin a quatre projectes estratègics per Catalunya ajornats des de fa anys:

1. Corredor mediterrani

Cal que els carrils ferroviaris catalans puguin adaptar-se a l'ample internacional a través d'un tercer carril entre Castellbisbal, Martorell i Tarragona. També es necessita la inversió per fer els canvis necessaris perquè puguin circular trens de fins a 750 metres. Aquesta és l'única manera de millorar la competitivitat del transport de mercaderies a gran escala cap a la resta d’Europa.

2. Accessos ferroviaris al Port

Foment va prometre l'any 2013 que a final del 2015 tindria llest un accés de via única amb triple ample al Port de Barcelona. El termini ja ha passat i, ara per ara, segueix funcionant amb uns accessos provisionals. La Cambra de Comerç lamenta que les administracions públiques competents no hagin sabut gestionar aquesta actuació. Els accessos per carretera, en canvi, es van posar en marxa a principis d'aquest any sense problemes.

3. Quart cinturó

Aquesta autovia, actualment a mitges, té com a objectiu enllaçar el territori des de Granollers i Mataró fins a Sant Sadurní d'Anoia amb l'autopista AP-7. Es planteja com a part d'un eix europeu que evitarà passar per Barcelona. La Cambra demana, en aquest sentit, que es finalitzin les obres del tram comprès entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, cosa que ha de permetre posar en valor els trams que ja estan en servei.

4. Rodalies de Barcelona

La xarxa de Rodalies és la infraestructura catalana que necessita més inversió. Valls apunta que ara "és el moment" d'actuar en aquest servei, malgrat les incidències que les obres puguin generar. Rodalies ha de ser "la principal solució per combatre la creixent amenaça de congestió als accessos urbans de Barcelona" ha assenyalat.