Gas Natural Fenosa considera que no "li queda una altra alternativa" que recórrer als tribunals internacionals d'arbitratge després de la decisió de les autoritats colombianes de liquidar i vendre la seva filial Electricaribe, segons ha comunicat la pròpia companyia. Tanmateix, fonts coneixedores de les negociacions entre l'empresa i les autoritats colombianes han indicat que el president de Gas Natural Fenosa, Isidre Fainé, va mantenir ahir una reunió a Bogotà amb el president de Colòmbia, Juan Manuel Santos, en la qual ambdues parts van acordar obrir una línia de diàleg paral·lela per negociar una nova regulació per a Electricaribe a canvi que l'empresa espanyola realitzi noves inversions.

Aquestes mateixes fonts expliquen també que, al marge d'aquests contactes amb el Govern colombià, s'estan ultimant els detalls de la denúncia internacional, que es presentarà en els propers dies davant del tribunal d'arbitratge dependent del Banc Mundial, el Ciadi. La companyia assegura que, "atesa aquesta situació de fets consumats, a Gas Natural Fenosa no li queda una altra alternativa que acudir a una institució internacional perquè resolgui la situació creada en la forma prevista en l'Acord de bilateral de protecció recíproca d'inversions entre Espanya i Colòmbia, via que ha estat demorant fins al moment voluntàriament".

A més, recorda que ja ha desconsolidat la seva participació en Electricaribe i ha reclassificat la filial com a actiu financer amb un valor comptable de 475 milions. "Òbviament, la reclamació internacional es farà per la totalitat del seu valor, que és molt superior," assegura.

Deixar "sense efecte" la liquidació

Gas Natural Fenosa reclama a les autoritats colombianes que "deixin sense efecte" la liquidació i venda de la seva filial Electricaribe i "treballin per buscar una solució satisfactòria i, sobretot, sostenible per a la prestació del servei de subministrament elèctric a la zona". Lamenta també la decisió anunciada per la Superintendència de Serveis Públics Domiciliaris de Colòmbia, que "obvia" segons el seu parer el "problema fonamental" de la filial intervinguda i "entra en contradicció" amb les declaracions públiques realitzades pels actuals administradors d'Electricaribe.

Electricaribe és una empresa regulada i subministra tots els clients de la seva zona en les condicions que el Govern determina en cada moment. La regulació actual no té en compte les característiques de la zona del Carib i els seus problemes, la qual cosa aboca a la filial a un dèficit addicional de 85 milions el 2017, argumenta la companyia.

Mentre es mostra disposada a denunciar Colòmbia davant dels tribunals internacionals, Gas Natural Fenosa expressa la seva "voluntat de continuar negociant amb el Govern de Colòmbia per assolir un acord que, dotant l'empresa colombiana d'un marc regulatori adequat, estableixi la necessària regulació jurídica i econòmica que li permeti continuar operant Electricaribe, i dur a terme les inversions convenients".

Una decisió contrària al diàleg

Gas Natural Fenosa considera que la decisió de liquidar Electricaribe és "contrària al procés de diàleg" que, durant els últims mesos, ha mantingut la multinacional amb les autoritats colombianes, amb l'objectiu d'assolir un acord satisfactori per a totes les parts. La situació de l'empresa es deu a la "inseguretat normativa existent al país a causa del frau i impagament patit", assenyala. A més, entén que la liquidació de l'empresa també és contrària a l'"esperit d'aprofundiment de les relacions comercials entre la Unió Europea i Colòmbia, conforme a l'Acord de Lliure Comerç" i "impacta negativament en el clima requerit perquè es produeixin els fluxos d'inversió internacional cap aquest país".

L'ordre de liquidació és "clarament" un pas en la direcció oposada als principis que preconitza l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), de la qual Colòmbia és candidata a l'adhesió, afegeix la companyia presidida per Fainé.

"Sorpresa" per falta d'importància

D'altra banda, Gas Natural Fenosa també ha expressat la seva "sorpresa" per la "falta d'importància" que la Superintendència atribueix al "gravíssim problema de la morositat i el frau", mentre oculta que la filial arrossega un deute dels seus clients superior als 1.300 milions. A finals de l'any passat, el deute dels clients protegits als que és impossible tallar el subministrament per imperatiu legal superava els 350 milions d'euros. A aquests imports es sumen fraus per import superior als 100 milions d'euros anuals.

L'empresa, assenyala, que ha interposat més de 16.000 denúncies, 5.000 d'elles en els últims dos anys, de les que només ha obtingut en resposta 85 condemnes. "És una autèntica ocurrència dir que la gestió del risc de frau o impagament està en mans d'Electricaribe", afegeix.

"Malgrat la magnitud de les xifres, malgrat les auditories a l'efecte i dels nombrosíssims escrits a diversos organismes oficials, i al fet que l'Estat colombià deté un 14% del capital social (va baixar del 30% al 14% en no acudir a les ampliacions de capital) i té un representant en el Consell d'Administració, l'Administració colombiana i en especial l'esmentada Superintendència, no han pres les mesures necessàries per evitar el col·lapse de la societat per falta d'adequada regulació i seguretat jurídica", conclou.