El maig de 2012 naixia, de la mà del Gremi de Llibreters, la pàgina web actualment anomenada Libelista, destinada a que les llibreries apostessin per les noves tecnologies front a la creixent competència de plataformes digitals en un moment de crisi. La pàgina, que va néixer com un instrument de venda de llibres on-line, s'ha volgut transformar també en una eina de venda de llibres en format paper. Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters, ha assegurat que amb aquesta pàgina els llibreters es posen al nivell dels grans operadors digitals internacionals, tot i que el pressupost que tenen per posicionar-se és molt més modest. Gràcies a aquesta plataforma, petits llibreters que no tenen capacitat de gestionar la seva pròpia plataforma online poden fer una tasca en xarxa i assolir un gran impacte. Perquè, per als llibreters, la gran riquesa d'aquesta plataforma és que manté la diversitat de les llibreries i ofereix al lector alternatives a les que ofereixen les grans plataformes distribuïdores. Per exemple, apunten que poden posicionar a la xarxa llibres que no són novetat i poden defensar que els millors llibres no són els més venuts. Gràcies a la col·laboració de les llibreries adscrites, fins i tot poden oferir llibres descatalogats però que es conserven al fons d'alguna llibreria.

Ja en marxa

Àurea Juan, una de les impulsores de Libelista assegura que la plataforma va començar a ser operativa per a llibre en paper a la campanya de Nadal, però no han volgut presentar-la públicament fins ara, quan ja està plenament operativa. En aquests moments treballen amb un termini de lliurament dels llibres de 4-5 dies, i el preu de tramesa se situa en els 3,40 € (però es poden recullir gratuïtament a la llibreria que triï l'usuari). Àurea Juan ha presentat aquesta iniciativa com "l'Amazon de les llibreries independents". Però Laura Huerga, de l'editorial Raig Verd, una empresa que ha apostat decididament per aquesta plataforma, ha polemitzat amb Àurea Perelló tot afirmant que no vol que Libel·lista sigui cap Amazon, perquè "Amazon és una distribuïdora que no crea res" i els llibreters sí.

Client de llibreria

Una de les claus de Libelista és que vol mantenir la relació lector/llibreter. En el moment de registrar algú com a usuari se'l vincula obligatòriament a una llibreria (que ell pot triar), de tal forma que es fomenta que el lector mantingui un vincle amb el llibreter. I, de fet, aquest llibreter rep una comissió per totes les compres que faci el seu client, passin o no físicament per la seva llibreria. A Libelista els llibreters continuen fent de prescriptors en la dimensió virtual, i fins i tot a la web hi ha una secció, el Petit Libelista, destinada a la literatura infantil i juvenil. De moment, els promotors reconeixen que Libelista no és un gran negoci, però creuen que les llibreries han de respondre a la demanda dels lectors i que amb el temps pot ser una iniciativa rendible.

Contra l'algoritme

La diferència principal entre Amazon i Libelista és que les recomanacions de la pàgina catalana es basen en els prescripcions dels llibreters: no funcionen en base a un algoritme, sinó a la sensibilitat dels diferents llibreters integrats al programa. I afirmen que hi ha sorpreses: per exemple, els llibreters han trobat que tenen un percentatge alt de compradors majors de 65 anys, i que aquests compradors es decanten, majoritàriament, pel llibre digital.

De Catalunya a l'Estat

El projecte, nascut a Catalunya, té ambició d'expandir-se per tot l'Estat. En aquest moment hi ha implicades 45 llibreries catalanes i 95 de la resta de l'Estat. Una quarta part de les vendes se situen a la ciutat de Barcelona. Ara la plataforma té dues pàgines, una en català i una en castellà, però no es tracta purament de traduccions, sinó que cadascuna té continguts propis. Libelista ha tingut 180.000 visites fins ara, el que és valorat com un èxit. En aquests moments freguen els 5.000 usuaris registrats, tot i que només una quarta part han comprat ja a la pàgina. Les dones, a l'inrevés del que passa a les llibreries físiques, són minoritàries. La majoria de les vendes de Libelista són de llibres digitals, però els promotors de la iniciativa esperen que ben aviat es doni la volta a aquesta tendència i el paper guanyi protagonisme.