Diverses formacions musicals supervendes, com ara Coldplay i Abba, així com solistes com Lady Gaga entre d’altres, han mostrat la seva disconformitat amb Youtube pel que consideren un “soscavament dels drets dels autors” i una “distorsió del mercat”.

En aquest sentit, segons avança el Financial Times, els artistes han adreçat una carta a la Comissió Europea dins d’una campanya contra el portal de distribució de vídeos que té com a objectiu pressionar Youtube -que forma part de Google- per a que millori les mesures de protecció per localitzar càrregues no autoritzades i també per donar a artistes i discogràfiques l'opció de generar diners a través de la publicitat.

Poc control de les càrregues

De fet, el principal motiu de discòrdia, segons els artistes i la indústria musical, és el fet que YouTube no té prou control sobre les càrregues de vídeos musicals sense autorització, un fet que a parer dels artistes, provoca “esquerdes” per on s’escolen diners en concepte de drets d’autor i ingressos publicitaris que no van a parar als músics.

Com a resposta, YouTube ha assegurat que comparteix els ingressos per publicitat de vídeos musicals amb artistes i no descarta seguir treballant en col·laboració amb la indústria musical per millorar la remuneració dels artistes, tot recordant que, en tot cas, "la immensa majoria de les discogràfiques i els editors tenen acords de llicència amb YouTube”.

En aquest context, la discogràfica més important del món, Universal Music Group, manté contractes amb empreses especialitzades "només per trobar i reclamar contingut propi utilitzat sense autorització a YouTube ". Els altres principals segells, Sony Music i Warner, també lamenten la pèrdua d’ingressos per la mateixa raó, la càrrega de vídeos sense autorització.

La venda digital supera la física

Tot aquest rebombori arriba, a més, en un moment en que les vendes digitals han superat per primer cop les vendes físiques, segons dades de 2015 de la Federació Internacional de la Indústria Fonogràfica (IFPI), un fet que ha impulsat un sector en decreixement en els darrers anys.

Tot i que les principals fonts d’ingressos digitals són els serveis d’streaming com Spotify i Apple Music, la mateixa IFPI també se suma a les queixes de segells i artistes en el sentit que “no tots els ingressos arriben als titulars dels drets”, assenyalant novament YouTube com a un dels principals responsables d’aquest fet.