Tot va començar fa tres anys i mig quan Martin Cohen va arribar a Barcelona des de l'Uruguai. Durant diverses nits, i també tardes i matinades, l'emprenedor sortia de festa, ballava, coneixia gent i s'ho passava bé. Tot semblava anar sobre rodes fins que anava a la barra a demanar-se una copa. El jove es tirava més de mitja hora fent cua per prendre un còctel i quan se n'adonava s'havia perdut diverses cançons. "Vaig veure que no tenia sentit, que era un disbarat passar-me 30 minuts perquè em servissin un gintònic, així que vaig decidir posar fil a l'agulla i vaig pensar en una solució al problema," indica l'emprenedor en una entrevista a ON ECONOMIA.

Així és com neix Mixo, una màquina que serveix cubates en pocs segons i al gust del consumidor. Amb una inversió de 500.000 euros i un Enisa de 195.000 euros, l'empresari va decidir muntar un equip i es van posar a treballar. L'objectiu era crear una màquina on l'usuari pogués triar, pagar i beure's una copa en pocs minuts, deixant enrere les infinites cues dels festivals, concerts i discoteques.

"Volem ser l'Apple de les begudes. Amb les patents que tenim en procés ens volem proporcionar com a referents i líders a escala mundial", comenta Cohen a aquest mitjà. L'empresa compta amb una màquina expenedora que lloga cada quatre setmanes per qui hi estigui interessat. Fins ara l'artefacte s'ha passejat per les discoteques Pachá Barcelona i Costa Este a Palafrugell i també ha estat present en casaments, múltiples afterworks i alguna festa privada. 

Ronda de dos milions d'euros

Des de Mixo esperen tancar una segona ronda de finançament de dos milions d'euros a mitjans d'aquest any i amb el capital recaptat apostar per l'expansió. "Ara som cinc treballadors i comptem amb una màquina. Per a finals d'any calculem arribar a la desena d'aparells i contractar equip, volem créixer i que la gent ens conegui".

I quin és el model de negoci? "Nosaltres no cobrem per la màquina, sinó que per cada beguda oferida ens emportem una comissió", recorda Cohen. Des de Mixo deixen els clients triar el tipus de begudes que volen oferir, els refrescos i el tipus d'envasos i, tot i que encara no compten amb llimona per als còctels, l'artefacte és capaç de servir les copes amb un parell o tres glaçons. Cohen aclareix que el preu de les begudes les posa cada restaurador i que ells són els que elegeixen els alcohols, les mescles, els refrescos i les quantitats.

Expansió internacional

A llarg termini el negoci preveu expandir-se per Europa i els Estats Units, amb el focus posat a Itàlia i Portugal. No existia això abans? "Sembla estrany, a nosaltres també, però mai no hem vist res igual, així que la finalitat és donar-nos a conèixer per Europa i més tard fer el salt als Estats Units". Paral·lelament, des de Mixo també aposten per diversificar els productes. "Més enllà de les begudes, volem revolucionar el sector HORECA (acrònim d'HOtels, REstaurants i CAfès), per la qual cosa en un temps oferirem una altra classe de productes", assenyala l'emprenedor.

Quina és la diferència entre una màquina expenedora i la de Mixo? Aquest aparell pot proporcionar fins a 500 combinats, dispensar vasos i gel i, així, en tan sols uns segons, l'usuari disposa de la seva beguda feta a l'instant.