“El Diego i jo ens vam conèixer en una altra empresa, vam començar a treballar-hi el mateix dia i entre nosaltres hi va haver molt bona connexió”. Així comença l’empresari Falk Siegel a explicar els inicis de Kleta, la companyia de subscripció de bicicletes que va néixer l’any 2020, quan va esclatar el coronavirus. “La idea de Kleta neix abans de la covid-19 per un problema que nosaltres mateixos sentíem com a propietaris d’una bicicleta. Vivíem amb la por que ens la robessin o arribàvem tard a la feina i a altres llocs perquè no teníem on deixar-la”, prossegueix l’emprenedor en una entrevista a ON ECONOMIA. Amb aquestes dues premisses i amb ganes de seguir pedalant va néixer Kleta, que actualment compta amb més de 2.300 subscriptors actius repartits en tres ciutats: Barcelona, València i Sevilla.

Com funciona? "Amb Kleta et subscrius a la web, tries la bicicleta i te’n vas als punts físics que tenim a buscar-la. El client pot triar si vol una bicicleta elèctrica o no i se li ajusta en funció de cadascú. El nostre distintiu és que la roda del davant és groga i compta amb un sistema antirobatori perquè l’usuari la pugui deixar on vulgui. La poden aparcar al garatge, davant de casa o lligar-la a un fanal, a nosaltres ens és igual perquè tenim un sistema perquè ningú se les pugui emportar", remarca.

Expansió de Kleta

La start-up va néixer a Barcelona perquè des del primer dia els dos emprenedors hi van veure un potencial molt gran. “Nosaltres volem canviar la vida dels usuaris i transformar la ciutat. Barcelona és una ciutat de bicis i volem que el seu impacte cada vegada sigui més gran”. Kleta, que compta amb 35 treballadors, preveu acabar l’any amb 2.500 subscriptors actius i té previst expandir-se a altres ciutats més endavant. El públic objectiu és gent d’entre 35 i 45 anys. “No és un perfil ni molt jove ni molt gran, són treballadors que solien anar en transport privat i que ara han apostat per la bicicleta”, explica Siegel. Des de les administracions públiques ja s’han posat en contacte amb ells i assegura que alguns polítics de la Generalitat ja fan servir els seus serveis. “Creiem que Barcelona té el potencial per convertir-se en l’Amsterdam del demà, però cal més consciència en l’àmbit de la mobilitat”, puntualitza.

Dues rondes de finançament

Un any després de sortir al mercat, el negoci va tancar una primera ronda de finançament valorada en 400.000 euros. La injecció de capital va estar liderada pel porter alemany del Futbol Club Barcelona Marc-André ter Stegen, que es va endinsar en el projecte per ajudar a fomentar l'ús del transport sostenible a la ciutat. "És la primera vegada que inverteixo en una start-up, així que aquesta aposta és un nou desafiament per a mi. Durant els dos anys que vaig viure al centre de Barcelona em desplaçava en bicicleta i era complicat trobar aparcament. A més, veig que els ciutadans cada vegada es mouen més en bici i en el darrer any s'han ampliat els carrils especials per a bicicletes", va indicar el futbolista una vegada tancada l'operació.

A començaments d'aquest any, Kleta va tancar una segona injecció de capital de 2 milions d'euros, en aquest cas liderada pel Fons Borsa Social i el jugador de bàsquet Marc Gasol. "El valor principal de Kleta és que és una empresa valenta perquè aposta i lluita per fer les nostres ciutats una mica millors. No només contribueix al medi ambient, sinó que a més ho fa de forma professional, atrevida i promocionant un estil de vida saludable", va assenyalar l'esportista després de fer-se pública la notícia.

Falk Siegel y Diego Casabe, CEO's de Kleta | Foto: Kleta
Falk Siegel y Diego Casabe, CEO's de Kleta | Foto: Kleta

Contaminació a les ciutats

I, fins ara, no existia res semblant? "A veure, a Barcelona hi ha el Bicing que funciona molt bé, podria dir que és un dels serveis compartits de bicicletes amb més qualitat d'Europa, però hi ha el problema dels robatoris, d'on aparcar-la i de l'oferta i la demanda," assegura Siegel. "Aquí les condicions climàtiques són favorables i cada vegada hi ha més qualitat de vida, els cotxes van desapareixent i els carrils bici van proliferant", continua. Tot i això, afegeix que a Espanya "encara li queda recorregut" i que no és una feina "d'un dia per a l'altre". "Des dels inicis teníem molt clars els nostres objectius: la substitució dels vehicles de combustió per la bicicleta, sobretot a les grans ciutats, responsables de gran part de la contaminació provinent de gasos de combustió," declara l'emprenedor.

La companyia va començar a pedalar en un petit local de la Barceloneta el 2020 i al mes de juny d'aquest any va inaugurar una nau de 700 metres quadrats al districte de Sant Martí per instal·lar les oficines centrals i el taller de reparacions de bicicletes. Paral·lelament, la start-up compta amb dues botigues, una al districte de Gràcia i una altra al Clot, on els clients poden provar les bicis, adaptar-les segons els convinguin i afegir-li els complements que necessitin com un seient pels més petits o una cistella al davant.