"Busquem donar una segona vida als teixits i preservar els recursos del planeta". Amb aquest lema es presenten Gonzalo Sáenz Escudero, Marta Iglesias i Mònica Rodríguez, tres extreballadors de grans multinacionals que van decidir embarcar-se en un nou projecte per reduir els residus tèxtils. Reciclatge i moda són dues paraules que, en un principi, podrien semblar antagòniques. Per contra, pels tres emprenedors van de bracet. Sáenz, Iglesias i Rodrigíguez van decidir fundar la start-up Recovo per donar una segona vida als teixits, oferint així una solució al problema del desaprofitament tèxtil que viu la indústria de la moda. El motiu? Les dues noies havien treballat a Inditex i coneixien de primera mà les activitats que duen a terme les grans multinacionals del sector de la moda i Sáenz havia estat en plantilla de companyies com L'Óreal. "A Recovo es posa el focus en la sostenibilitat, però especialment de cara a l'aparador, no a la producció", asseguren els emprenedors. 

Quin és l'objectiu de l'empresa? El negoci compta amb una gran oferta de teixits i tecnologia per facilitar als seus usuaris l'experiència de compra. En aquest sentit, les marques poden trobar fibres naturals, reciclades o sintètiques, teles estampades i de colors. Com ho fan? Totes les teles que els venedors no han pogut vendre, des de Recovo els hi donen una segona oportunitat, facilitant així la circularitat en el sector transformant els residus tèxtils en recursos amb el menor impacte possible. La companyia, fundada a Barcelona amb una inversió inicial de 25.000 euros, compta amb més de 460 clients internacionals, entre els quals es troben empreses com About You, Victoria, Pronovias, Hemper o Sepiia. 

Excedents tèxtils

Avui en dia facturen en més de 16 països de la Unió Europea de forma recurrent i ensenyen als seus usuaris la traçabilitat dels materials i el seu impacte mediambiental estalviat (aigua, CO2, químics, residus) a l'hora d'escollir un teixit ja existent. Recovo compta amb 12 treballadors i, després d'haver tancat una primera ronda d'inversió a inicis del 2021, ara té l'objectiu de convertir-se en el partner definitiu de la circularitat per a la indústria de la moda, facilitant la implantació de les 7R (redissenyar, reduir, reutilitzar, reparar, recuperar, renovar i reciclar) en els diferents punts de la cadena a través de la tecnologia.

Segons dades de la start-up, cada any es generen més de 92 milions de tones de residus tèxtils, la quantitat equivalent al pes de 18 milions d'elefants. Per aquest motiu, des de la companyia barcelonesa fan bandera que d'ençà que van sortir al mercat han estalviat més de nou milions de litres d'aigua i han aconseguit recuperar més de 250.000 metres quadrats de rebuig tèxtil amb les vendes de la seva plataforma. 

Gonzalo Sáenz Escudero, Marta Iglesias y Mònica Rodríguez, fundadores de Recovo
Gonzalo Sáenz Escudero, Marta Iglesias i Mònica Rodríguez, fundadors de Recovo

"La moda de la moda ràpida"

Els propòsits? Continuar amb la seva expansió internacional i invertir en tecnologia per millorar el seu marketplace. "Volem convertir-nos en un referent en la circularitat en moda". De fet, recentment Mango ha invertit en la start-up especialitzada en la venda d’excedents de teixits. L’acord inclou un programa d’acceleració i un crèdit participatiu convertible. “Els emprenedors podran conèixer de primera mà el funcionament de Mango, a més de rebre sessions d’assessorament i monitoratge”, van descriure des de la firma d’Isak Andic. A principis d'any, la Comissió Europea va donar llum verda a la seva estratègia sobre els Productes Tèxtils Sostenibles i Circular que afirma que, pel 2030, "la moda ràpida haurà d'estar passada de moda" i es crearà amb la finalitat de "fer que els tèxtils siguin més duradors, reparables, reutilitzables i reciclables per acabar amb el fast fashion, el rebuig tèxtil i la destrucció dels productes tèxtils no venuts".

A més, el 2030 totes les peces hauran de tenir un percentatge mínim de fibres reciclades, es prohibirà la destrucció dels productes no venuts, s'introduirà un passaport digital per a les peces i hi haurà controls perquè les peces que diuen ser sostenibles ho siguin. "Tristament, tenim tota classe de materials i és pel model de producció que té el sector", acaben des de la firma catalana. Cal recordar que l'any 2015 la indústria de la moda ja era la responsable del consum de 79 bilions de metres cúbics d'aigua, 1.715 milions de tones d'emissions de carboni i 92 milions de tones de residus, segons les dades recopilades pel Parlament Europeu en un informe en el qual alertava de l'increment del 50% d'aquestes xifres pel 2030 si el model de negoci no canviava.