Beure's un cafè... o menjar-se'l. L'ús de productes i materials sostenibles és cada vegada més freqüent i, en una època en la qual es té molt en compte el medi ambient, han estat múltiples les empreses que han apostat pels envasos i recipients amigables i duradors. Amb l'objectiu de combatre el malbaratament que suposen els envasos i coberts d'un sol ús, Cupffee, Voila i Gloop, han llançat tasses i coberts que es poden menjar.

L'operadora comercial Areas ha introduït en diversos aeroports espanyols tasses de cafè comestibles i biodegradables creades per la start-up búlgara Cupffee. Sota el lema nice to eat you, la firma ha llançat tasses de cafè fetes a base de galeta elaborada amb productes naturals, baixes en calories i disponibles en dos formats. Aquest producte està enfocat per servir productes com el cafè, ja que compta amb resistència tèrmica i a la humitat, romanent cruixent fins a 40 minuts una vegada introduïda la beguda al seu interior. Els vasos de cafè Cupffee es poden trobar en els Deli&Cia ubicats als aeroports de Barcelona, Palma de Mallorca, Alacant i Eivissa.

Coberts comestibles a base de fibra d'arròs

Durant l'últim any de carrera, Marta Maneja i el seu company van decidir dur a terme un projecte de sostenibilitat. Van viatjar a l'Índia i allà van descobrir la fibra d'arròs com a substitut del plàstic. Quan van tornar a Barcelona van decidir emprendre i el 2021 van constituir Gloop, una empresa que produeix coberts comestibles com a substitut dels coberts de plàstic i de fusta. Van fer un estudi de mercat, van dur a terme múltiples proves i van veure que el que més interès generava eren les culleres. "Amb els anys ens hem adonat que hi ha més necessitats, així que actualment ja produïm palletes, agitadors de cafè i forquilles", comenta l'emprenedora a aquest mitjà. 

Els productes de Gloop estan fets a base de fibra d'arròs, midó, oli i sucre i a llarg termini aspiren a crear altres sabors i olors. El negoci, que produeix al nord d'Espanya, només proporciona els seus articles a altres empreses i els seus principals clients són les gelateries i els càterings. "Creiem que podem tenir més impacte en el B2B (business to business), així que de moment el nostre full de ruta el mantindrem per aquí". Gloop ven per tot Espanya i l'any que ve tenen previst aterrar en altres països. "Hi ha altres marques que estan creixent per Europa i volem arribar a altres ciutats". Respecte a la competència, a Espanya hi ha tres marques que es dediquen 100% al mateix que ells i a Alemanya n'hi ha un parell més.

Sobre si es plantegen oferir els seus productes a restaurants, Maneja aclareix que ho veuen per a determinats casos "perquè no té sentit que un restaurant amb coberts metàl·lics deixi de fer-ho per utilitzar els nostres productes". "Ens veiem més enfocats en el take away o a les postres d'un sol ús". A llarg termini, aspiren a millorar els productes, a ajustar els preus "al màxim" i a continuar creixent fora del país. Des que la companyia va sortir a la llum han comercialitzat més de 2,5 milions de culleretes i aquest 2023 preveuen assolir una facturació de 150.000 euros. Entre els seus objectius hi ha triplicar les vendes cada any i el 2024 tancar una segona ronda de finançament.

Tasses de Cupffee
Tasses de Cupffee

Coberts i tasses per a cafeteries, estacions d'esquí i aerolínies

"Volia fer un producte innovador, sostenible i que solucionés un problema real, així que vaig llançar Voilà," explica l'emprenedora Laura Gispert a ON ECONOMIA. La graduada en disseny per Elisava volia deixar d'utilitzar productes d'un sol ús quan se n'anava de pícnic o d'excursió, així que es va preguntar: i si creo alguna cosa que pugui desaparèixer? I si es pogués menjar? Dit i fet, va començar a investigar i es va adonar que a Àsia ja hi havia algú que s'hi dedicava. Va aconseguir que un xef l'ajudés per professionalitzar el producte i tres anys més tard comercialitza bastonets pel cafè, pals de gelat, culleres de diferent mida, forquilles i ganivets; a més, ofereix la possibilitat de personalitzar els dissenys als clients.

El negoci ven per tot Espanya i cada vegada està trepitjant més fort en el terreny europeu. "A Espanya és on creiem que costarà més col·locar els coberts comestibles, crec que en altres països estan més conscienciats i hi ha més interès per aquest tipus d'articles", critica Gispert. En el seu cas, l'ingredient principal és la farina d'arròs, per la qual cosa els seus coberts són sense gluten i vegans. "Estem constantment perfeccionant l'R+D, és un producte molt nou i cal anar-lo millorant dia rere dia", matisa.

La companyia compta amb diversos formats de lliurament i entre els seus principals clients hi ha les cafeteries Manolo Bakes, Baleària, l'estació d'esquí Grandvalira i algunes aerolínies. "Ara el que ens demana el mercat són tasses de cafè i palletes, així que continuarem treballant per crear articles resistents, funcionals i ergonòmics", acaba.