El Ministeri d'Indústria llançarà al maig la convocatòria del Perte del Vehículo Eléctrico i Connectat (VEC) 3, dotat amb 500 milions d'euros, ha informat aquest dijous el seu titular, Jordi Hereu, que ha assenyalat també que després dels plans Moves, d'ajuda a la compra d'elèctrics, "hi ha d'haver més projectes d'incentius a la demanda".

Hereu, que ha inaugurat avui el I Fòrum del Vehicle Pesat i Autobús, organitzat per la patronal de fabricants d'automòbils, Anfac, ha recordat que aquest tercer Perte per a projectes de bateries i de la cadena de valor del vehicle elèctric té per adjudicar 300 milions d'euros en ajuts i 200 milions en préstecs.

Ha assenyalat que el Ministeri d'Indústria, que ja ha distribuït 1.264 milions d'euros en els Perte 1 i 2, llançarà més endavant el Perte VEC 4, dotat amb 1.250 milions d'euros, la majoria préstecs, però que també té alguna subvenció.

Hereu ha manifestat a més que després dels plans Moves d'ajuts a l'adquisició de vehicles electrificats hi ha d'haver més projectes d'incentius a la demanda.

Els ajuts Moves Mitma acaben sense haver-hi pla alternatiu

Per la seva part, el president d'Anfac, Wayne Griffiths, també conseller delegat de Seat i Cupra, ha recordat que dimarts vinent, 30 d'abril, finalitza el pla Moves Mitma per a la transformació de flotes de camions i autobusos cap a tecnologies zero emissions.

Griffiths ha dit que no pot ser que d'aquí a uns dies acabi el Pla Moves Mitma i no tinguem un pla alternatiu en vigor".

Ha manifestat que sense ajuts públics no es produirà aquest "primer pas" perquè els transportistes transformin les seves flotes cap a les zero emissions.

El president d'Anfac ha recordat que els fabricants estan fent grans inversions per posar al mercat vehicles pesats i autobusos de baixes emissions, però les administracions a Espanya i la resta d'Europa han de ser un "soci" en l'esforç que han de fer els transportistes per adquirir aquest tipus de vehicles.

Ha recordat que dos terços de les empreses de transport per carretera són pimes i autònoms, que són els que menys fortalesa tenen per emprendre la inversió de canviar els seus vehicles per altres de zero emissions.

El ministre ha assenyalat que és evident que hi ha plans, com el Moves Mitma, que depenen del Ministeri de Transports, però els d'Indústria i Transició Ecològica són departaments que també col·laboren amb aquest en la descarbonització del transport.

Per la seva part, el director general d'Anfac, José López-Tafall, ha manifestat els mitjans de comunicació que la meitat del pla Moves Mitma per a la renovació de flotes es va anar a l'achatarramiento i no tant a renovació.

López-Tafall ha indicat que el Govern hauria d'haver trobat ja un pla que substitueixi el Moves Mitma, dotat amb 400 milions d'euros, que acaba dimarts vinent.

Ha alertat que una de les conseqüències del seu final serà l'incompliment del camí de reducció d'emissions i una altra que els vehicles de zero emissions es vagin a altres mercats europeus en desaparèixer els ajuts a Espanya i que no estiguin disponibles al país.

López-Tafall ha dit que ésto últim ja va passar amb els turismes, que cada vegada que finalitzava un pla Moves i transcorria temps fins que se'n posava en marxa un altre, la reactivació de les existències de vehicles elèctrics no era immediata.