El secretari general d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos, ha admès aquest dimecres que el sector turístic, com la resta d'activitats econòmiques, haurà d'encarar la situació "d'emergència" per falta d'aigua. "En aquesta situació de sequera, que viurà els mesos vinents diferents estadis, creiem que des del Govern hem d'estar al costat del sector empresarial per fer totes les reformes necessàries per fer un ús molt més eficient dels recursos hídrics", ha explicat durant la inauguració de l'estand de Catalunya al saló Fitur de Turisme a Madrid. Tal com ha detallat, en els pròxims dies el Departament d'Empresa presentarà una nova línia d'ajuts a l'eficiència en l'ús de l'aigua en maquinària i equipaments del sector turístic.

Segons el Govern, les darreres dades de visitants mostren que l'esforç per canviar el "model" turístic català està progressant cap a una "transformació qualitativa". A ulls de l'executiu, l'oferta està cada vegada menys estacionalitzada, fet que evita per als pics i pot ajudar a millorar la qualitat de l'oferta.

Des de la Generalitat ressalten també que la "desestacionalització" s'està produint en paral·lel a una "desconcentració" de la demanda turística. "Ens agrada la comparativa del pes del turisme interior, que ha passat del 13,5% el 2019 al 15% el 2023", ha argumentat.

Durant la seva intervenció a Fitur, Castellanos també ha tret pit de les darreres dades de despesa turística a Catalunya. Així, ha ressaltat l'augment del consum dels visitants internacionals respecte al període anterior, passant de 16.659 milions de l'any 2022 a 21.200 M€ l'any 2023, és a dir, un 27% més. La despesa mitjana per persona també és superior a la de 2022 i sobrepassa la xifra històrica de l'any 2019.

Catalunya lidera l'arribada de turistes internacionals

El secretari també ha apuntat que Catalunya ha liderat les arribades de turistes internacionals a l'Estat, amb un 20% del total. En aquest sentit, ha ressaltat l'esforç per la desestacionalització, oferint més d'un 7% de places d'allotjament els mesos d'octubre, novembre i desembre que en anys anteriors.

Pel que fa als mercats de procedència, França continua encapçalant les arribades dels visitants estrangers (amb 3,8 milions de turistes), seguit del Regne Unit amb 2 milions de turistes, tot i que encara es troba lleugerament per sota de les xifres del 2019. El primer mercat no europeu són els Estats Units.