Amb la idea de revalorar els llots primaris generats en el procés de fabricació de paper, un equip d’investigadors de la UPC, liderat per Pol Merino, ha aconseguit produir taulers no tòxics i reciclables mitjançant el reciclatge de fibres industrials en un material de construcció saludable i sostenible. Amb una tona de paper produïda es generen entre 50 i 100 quilos d'aquest residu, que Honext recull i transformar en un tauler de fibres de cel·lulosa. Qui el comercialitza? Empreses com Gabarró, amb seu a Polinyà (Barcelona). Una companyia amb 116 anys d’història que “acompanya els canvis de la societat” i que vol contribuir a la sostenibilitat del planeta. “El nostre esforç en R+D acompanya als nostres proveïdors i els clients”, explica Ramon Gabarró Taulé, director general i membre de la tercera generació familiar, perquè el mercat demana productes naturals que no continguin massa additius químics ni siguin nocius per a la salut i que es preservin els boscos.  

Dedicada a la distribució de fusta serrada, terres de fusta, de bambú i tecnològics, taulers i pedra acrílica, Gabarró afronta el futur adequant el seu procés a una demanda que busca productes alternatius més sostenibles, que donin solucions i estètica, sovint amb productes fets a mida, ja sigui per a elements de decoració i per disseny de terres, tant d’interior com d’exterior, i també per a elements modulars de fusta per a esdeveniments diversos, com els congressos i les fires comercials.

En els seus 75.000 m² de magatzems situats a Polinyà i Gavà (Barcelona), Fuenlabrada (Madrid), Vitòria (Àlaba), Benifaió (València), Màlaga i Santiago de Compostel·la (la Corunya), Gabarró acumula les existències necessàries per cobrir tot el territori espanyol, en 48 hores, amb un valor de mercat de 18 milions d’euros, i la distribució a països com França, Portugal o el Marroc. El comerç internacional representa un reduït 1,5% dels 65 milions d’euros que té previst facturar el grup el 2023.

 El centre d’operacions està situat a Polinyà, on fa dos anys Gabarró va invertir 10 milions d’euros per assolir una superfície coberta d'emmagatzematge de fins a 17.500 m², i un edifici de 5 plantes, Gabarró Parc, on han traslladat les oficines i han muntat espai d’exposició de producte. Amb un equip de més de 180 persones, la companyia troba a faltar personal amb ofici. És per això que té el programa intern graduate que tant serveix per a noves incorporacions de gent jove com per a formació de comandaments intermedis i directius. “Estem en un sector que requereix coneixements específics i fins fa uns anys ens podíem nodrir del personal que es quedava sense feina en una activitat com la nostra on han tancat moltes empreses que es dedicaven a la fusta per a la fabricació de mobles, però ara aquest tipus de producte ve tot de la Xina”, explica Gabarró. La formació els permet instruir el personal perquè tingui coneixements sobre el producte de la fusta i també pels productes d’avantguarda, que “en termes de decoració i sostenibilitat és el que mana en el sector”.

Un sector que va tenir els seus pros i els seus contres en els tres últims anys, arran de la crisi de la pandèmia. “La facturació ens va caure un 17% en un any”, perquè “tots els nostres clients industrials van tancar i àmbits més efímers com les fires i l’hoteleria, també van quedar inactius durant meses”. No obstant això, el negoci va aguantar pels particulars que van decidir reformar les cases, col·locant parquet, canviant les portes... El 2021 la facturació va ratllar els 55 milions, mentre que un any més tard les vendes estaven en uns 62,4 milions, que enguany estan assegurats, i amb previsió de superar-los. La demanda ha tingut vol a veure en la remuntada postpandèmia, però també hi ha un efecte inflacionista, durant 2022, ja que l’increment del preu d’algunes primeres matèries que la firma usa per als productes acabats “s’ha repercutit, en part”. Per aquest any, l’estabilitat de preus és important, “d’aquí el reduït creixement que es preveu en la xifra de negoci”. En paral·lel, el grup treballa en la digitalització dels processos que “permetrà millorar la productivitat”.

A més de l’exclusivitat de comercialitzar Honext a tot Espanya, el grup és l’únic distribuïdor per a la fusta termotractada Lunawood, el sòl vinílic Adore i el sòlid surface Franke. A més, comercialitza les seves pròpies marques com Medfloor (tarima multicapa de fusta i terres laminats), Urban Deck (tarima tecnològica per a exteriors), Gamela (melamina i laminats) i Wood-Deck (tarima exterior de fusta). Així mateix, distribueix productes d’altres marques líders com Dasso (tarima de bambú), Egger, Polyrey, TimberTech, Finsa, Wisa, Garnica i Sonae Arauco, entre d’altres.

gabarro hermanos empresa taulers fusta

Gabarró incorpora a la tercera generació

Recentment, el grup Gabarró Hermanos ha remodelat els òrgans directius. Ramon Gabarró Badia -que va dirigir conjuntament amb el seu germà Joan la firma que es va originar amb la fabricació de carros i tartanes de fusta i que havia creat el seu pare a Sabadell- ha renunciat a la presidència i a la vocalia en el consell d’administració i a la presidència d’aquesta empresa centenària catalana. Posteriorment, amb la incorporació d'una nova generació, Joan Gabarró Olivé -que ha estat nomenat nou president del consell d’administració- i Ramon Gabarró Taulé, aquest darrer com a director general, la companyia ha guanyat dimensió i s’ha anat especialitzant. Les modificacions al consell també preveuen la incorporació com a membre de l’òrgan decisori de Ramon Gabarró Pla, com a vocal, per un període de tres anys.