La naviliera Baleària ha presentat aquest dijous el primer ferri elèctric d'Espanya, el Cap de Barbaria, que operarà de forma regular entre Eivissa i Formentera. L'embarcació destaca perquè elimina totalment la contaminació acústica i navega amb emissions zero en les aproximacions, maniobres i estades als ports, la qual cosa suposa una millora substancial per a la qualitat de l'aire i el benestar dels ciutadans.

"El Cap de Barbaria és un vaixell que significa molt per a Baleària. Hem posat tota la nostra il·lusió, coneixement i experiència per disposar del primer ferri elèctric d'Espanya, que ens permet seguir el rumb que ens guia des de fa anys: donar el millor servei als nostres clients de la forma més sostenible", ha destacat Adolfo Utor, president de Baleària, que ha assenyalat que la travessia de l'acte ha estat de zero emissions.

Utor ha destacat, a més, l'orgull que aquest nou vaixell navegui en una de les rutes que va veure néixer la naviliera el 1998: "Fa 25 anys que garantim la connectivitat dels residents en les Pitiüses i assegurant el subministrament de mercaderies a Formentera; som compromesos amb aquestes illes i els seus habitants, però també amb el seu entorn", informa l'empresa en un comunicat.

Laboratori de proves per a l'hidrogen

El ferri Cap de Barbaria té 82 metres d'eslora i 15,5 de mànega i navega fins a 14 nusos. Compta amb una presa de connexió a terra OPS, un sistema d'emmagatzematge d'energia amb autonomia de 12 hores en port i una gestió intel·ligent de la planta elèctrica del vaixell que optimitza en tot moment el seu ús i millorés la seva eficiència. A més, el vaixell està preparat per instal·lar un sistema d'hidrogen que permetrà a Baleària utilitzar-lo com un laboratori de proves per a l'ús de l'hidrogen verd a petita escala.

La naviliera explica que El Cap de Barbaria és operatiu per proa i popa (double-ended) per agilitar les operacions d'embarcament i desembarcament dels fins a 14 camions que pot allotjar a la bodega. A més, en el disseny del ferri s'ha tingut en compte que pugui assegurar la seva operativitat en qualsevol condició meteorològica per garantir el subministrament de productes essencials a Formentera.

En el disseny del Cap de Barbaria s'han prioritzat els espais exteriors per emfatitzar el plaer de viatjar entre Eivissa i Formentera, gaudint de l'entorn natural durant la travessia. Amb capacitat per a 390 passatgers, a la coberta superior disposa d'una zona chill-out equipada amb sofàs i hamaques de disseny i protegida del sol per envelats, amb un gran bar en el centre. En aquest espai estan previstes sessions de música amb DJ i servei de cocteleria en dies concrets. A la coberta principal de passatge també hi ha places exteriors més protegides, i compta amb ascensor entre les zones de passatge i garatge, per a comoditat dels passatgers.

Reducció de soroll

L'embarcació, que va iniciar les seves operacions a mitjans de maig, ha estat presentada a Eivissa en un acte al qual han assistit prop de 300 persones dels grups d'interès de la naviliera. Representants de les institucions i del sector marítim, agències de viatge, clients de càrrega i proveïdors, entre d'altres, han pogut navegar en aquest vaixell elèctric.

La padrina del ferri, l'atleta formenterenca Andrea Romero, ha destacat durant la presentació del vaixell que la posada en marxa del Cap de Barbaria suposa "un abans i un després per a les nostres precioses aigües, la nostra fauna i flora, el nostre ecosistema marí, l'estimada Posidònia, i les nostres illes". Romero també ha agraït poder formar part d'aquest projecte: "L'esport i Baleària m'han ensenyat que, a través de valors com la lluita, la il·lusió i l'esforç, es poden aconseguir grans reptes i propòsits".

Adolfo Utor també ha destacat "l'acústica del vaixell com a part de l'experiència, ja que El Cap de Barbaria permet reduir els sorolls dels motors per complet en port i considerablement en navegació, donant un benestar més gran als passatgers i els ciutadans i també a la fauna marina". Tots els assistents han pogut comprovar aquesta absència total de soroll, ja que l'acte s'ha desenvolupat durant una travessia en aigües Pitiüses. El vaixell serà presentat aquest divendres a Formentera.