En els últims anys s'ha qüestionat molt el paper i la raó de ser de les cambres de comerç i indústria. En diversos països s'ha reduït el seu paper a mers clubs de negocis obviant la seva importància per al desenvolupament econòmic.

Des de fa més d'un segle, les cambres de comerç han estat un motor clau en el desenvolupament de milions d'empreses, i han treballat amb governs i institucions per trobar solucions als desafiaments locals i globals i donar suport al sector privat.

Les cambres fomenten l'obertura del comerç i de la inversió internacional, així com l'economia de mercat. Pel seu caràcter internacional i suprasectorial, tenen l'avantatge que parlen amb l'autoritat que emana de les empreses de tots els sectors i d'arreu del món. Són els actors necessaris per jugar un paper clau com a institucions encarregades de promoure l'activitat econòmica i fomentar la cooperació entre els empresaris i els agents econòmics.

Avui, les empreses operen en un nou ambient de negocis, volàtil, tecnològic i on la innovació i l'adaptació són claus. L'estructura empresarial, la força laboral, els productes o el client estan en constant canvi i són precises noves solucions. Les cambres estan en una posició única per ajudar, aprofitar oportunitats i unir sinergies.

La internacionalització i la globalització són grans reptes, però també ho és la regionalització de sectors que es beneficien de la proximitat geogràfica i la complementarietat econòmica. En un entorn empresarial en evolució, les cambres proporcionen regles, directrius i codis voluntaris dissenyats per facilitar els fluxos, equilibrar les transaccions transfrontereres i ajudar els governs a gestionar els desenvolupaments globals de manera col·laborativa. Les cambres no només protegeixen els interessos dels seus associats, sinó que la seva tasca beneficia l'economia local, nacional i mundial en el seu conjunt i, per tant, afavoreixen els Objectius del Desenvolupament Sostenible i ajuden a garantir la pau i la prosperitat global.

La seva característica de representar a tots els sectors empresarials en l'àmbit mundial via la Cambra de comerç internacional o en l'àmbit regional es basa en la particular organització en forma d'espessa xarxa de les cambres de comerç, especialment a l'Àfrica, Europa, la Mediterrània, Iberoamèrica o Àsia Pacífic. En aquest sentit, les associacions regionals de Cambres de Comerç, com ASCAME o Eurochambers entre d'altres, que engloben entitats dels diferents nivells de desenvolupament són un instrument de cooperació de primer ordre.

Al llarg dels anys, les Cambres han evolucionat, i han de continuar fent-ho per adaptar-se i aconseguir el progrés. El seu paper també és clau per facilitar la cooperació entre els sectors públic i privat, i aconseguir grans objectius quan s'uneixen esforços, com es va veure a Barcelona, en les Olimpíades, en la Fira o en Turisme de Barcelona. Certs aspectes d'aquest sistema tan reeixit es poden adaptar fàcilment en altres cambres de comerç i ciutats d'arreu.

En treballar junts, compartir coneixements i utilitzar l'experiència combinada, les cambres de comerç poden aconseguir objectius comuns, millorar la competitivitat dels seus membres, i fer avançar a les empreses seguint estratègies de futur que aplanin el camí per a un creixement global sostenible. El creixement econòmic, el treball just, aliances per aconseguir objectius i el progrés són el camí.

Han de realinear els serveis que brinden als seus membres per continuar sent defensors efectius de les empreses en l'era de la nova economia, i de les quatre transformacions disruptives. La transició energètica, la tecnològica o digital. L'econòmica, i la demogràfica.

Les institucions camerals han de reformular el seu paper i rol en un món que està canviant de manera irrevocable i apostar per dissenyar programes per ajudar les empreses a traçar un rumb adequat per a una nova era de negocis.

Les cambres han de treballar per conrear un ecosistema empresarial que doni suport a les petites i mitjanes empreses perquè continuïn exercint un paper vital en l'economia; que els principis ambientals, socials i de governança siguin els impulsors clau del negoci en el futur; i que les empreses han d'orientar-se cap al desafiament d'aconseguir emissions netes de carboni zero.

Donar forma al futur de les cambres requereix esforços concertats i una visió unificada per aconseguir els objectius necessaris per a les pròximes etapes. El paper de les cambres avui dia és encara més important que mai. Les empreses s'enfronten a alguns dels desafiaments més importants i necessiten innovar contínuament per sobreviure i les cambres també han d'adaptar els seus serveis per ajudar les empreses a satisfer aquestes noves demandes. Estan en una posició única per donar suport a la configuració de solucions per a aquests desafiaments, permetre el desenvolupament del sector privat i ajudar les economies emergents a aconseguir creixement i aprofitar oportunitats a tot el món. Encara tenen rellevància per facilitar els camins perquè les empreses prosperin.