Juvencio Maeztu, conseller delegat d'Ingka Group, la més gran de les franquícies d'Ikea, de la qual depenen el 87% de les seves vendes globals, assegura que el gegant suec del mobiliari continuarà abaixant preus a tot el món durant el 2026 i ha reivindicat l'ús de la intel·ligència artificial (IA) per reforçar la singularitat d'Ikea.
Maeztu ha participat aquest dilluns a Barcelona en una xerrada a l'escola de negocis IESE en què ha assegurat que Ikea es proposa créixer a tot el món l'any que ve, tant a Europa, el seu principal mercat, com a la resta del món, encara que no ha facilitat estimacions.
Des del mes de novembre, Maeztu s'ha convertit en el primer directiu no suec que assumeix el poder executiu en la major empresa de mobles i decoració del món, Ikea.
Maeztu ha assegurat que Ikea entén el creixement econòmic com una manera de "seguir amb la missió de l'empresa", que suposa aconseguir que cada cop més persones al món tinguin accés a mobiliari a preus assequibles.
El directiu espanyol ha subratllat que Ikea està "determinada" a continuar abaixant preus també el 2026. "Cada vegada costa més, però vam abaixar els preus més de 2.000 milions d'euros l'any i mig passat. Quant? Dependrà de cada any, però en aquest procés hi som", ha afegit.
Ha precisat que la setmana passada Ikea va obrir una botiga a Nova Zelanda i que ja suma gairebé 600 establiments a tot el món.
Reivindica la IA des de l'ètica
Durant la seva xerrada, Maeztu ha reivindicat un lideratge humanístic i ha assegurat que la IA té diverses dimensions. D'entrada, ha asseverat que és una "oportunitat de generar ingressos" i també una eina per "optimitzar processos" i ser més eficient. Tanmateix, ha comentat que la IA "ha d'ajudar que una empresa sigui molt més ètica i responsable, a reforçar la part ètica de les empreses".
En aquesta línia, ha asseverat que en un món tan tecnològic com l'actual cal preservar l'autenticitat de cada empresa i que la "IA és un facilitador per seguir preservant l'autenticitat" d'Ikea.
Preguntat per quant invertirà en IA el gegant Ikea els pròxims anys, ha assegurat que la multinacional inverteix uns 3.500 milions a l'any en tots els conceptes, des de les expansions fins al desenvolupament del seu negoci, i que aquesta partida global inclou IA.
Defensa el valor de les botigues físiques
En aquest mateix sentit, **Maeztu ha reivindicat el valor de les botigues físiques d'Ikea** com a punt de trobada social i ha afegit que li és igual quina part de la facturació que obté el grup arribi per les vendes online o físiques, perquè ambdues s'alimenten mútuament
Pel que fa a les botigues d'Ikea, ha assegurat que la multinacional sueca obrirà botigues de tots els formats l'any que ve, i que a Europa se seguiran potenciant les botigues urbanes, si bé no ha donat xifres.
Sobre el seu rol de conseller delegat d'Ingka Group, que suposa liderar el 87% de les vendes globals d'Ikea, ha assegurat que té la missió de "custodiar" els valors fundacionals d'Ikea, com són garantir el futur a llarg termini d'Ikea, mobiliari de disseny a preus assequibles a tot el món o bé vetllar per un millor planeta.
Ha destacat la simplicitat en la visió del negoci del fundador d'Ikea, Ingvar Kamprad, i la que han tingut o tenen altres grans empresaris com Isak Andic o Amancio Ortega.