La intel·ligència artificial irromp al món de la salut. Segons el darrer informe d'ACCIÓ sobre la salut digital a Catalunya, la IA s'ha consolidat com una tecnologia clau per automatitzar processos mèdics, personalitzar tractaments i millorar diagnòstics, entre altres. De les 386 empreses a Catalunya dedicades a la salut digital, el 41,5% ja desenvolupen solucions basades en IA, mentre que un 6% aplica tecnologies immersives com ara la realitat virtual i augmentada i un 3,1% tracta la robòtica mèdica. Aquestes companyies també concentren el 38% de les rondes de finançament, fet que evidencia la confiança del sector inversor en el potencial de la IA per transformar la sanitat.
Pel que fa al conjunt de les empreses dedicades a la salut digital, el sector compta amb 386 negocis, un increment del 16,6% respecte a l’any anterior. Aquestes generen una facturació global de 633 milions d’euros (+6,9%) i ocupen a 5.302 professionals (+10,2%).
Inversió en salut digital
Així, la salut digital és un sector que inclou aplicacions sanitàries, seguiment digital de medicació i pacients i tecnologies aplicades a la salut com ara sensors, telemedicina o teleassistència. Segons l'estudi, la majoria de les empreses catalanes que es dediquen a aquest camp són pimes (un 92,5%) i el 63% tenen menys de deu anys. Pel que fa a volum de negoci, un 30% facturen més d'un milió d'euros i el 55,7% són start-ups.
Segons l'informe d'ACCIÓ, Catalunya és la segona regió del món en volum d'inversió estrangera captada i la cinquena en la captació de projectes tecnològics en el sector de la salut en els últims cinc anys. De fet, Catalunya només està per darrere Massachusetts en volum d'inversió estrangera captada i és la cinquena en captació de projectes tecnològics per darrera Califòrnia, en una llista encapçalada també per Massachusetts i Irlanda.
Amb una vintena de projectes que han aixecat un volum d'inversió de 1.582 milions d'euros i han generat més de 3.500 llocs de feina, Catalunya lidera les inversions tecnològiques en aquest sector en el conjunt d'Espanya. Respecte a la inversió en capital risc, el sector ha atret un 43% més de capital que el 2023, fins als 177,7 milions d'euros, sent Barcelona la quinta ciutat d'Europa en rondes de capital risc tancades per start-ups de salut digital en els darrers cinc anys.
A què es dediquen aquestes empreses?
Per negocis, el desenvolupament d'eines clíniques és el principal àmbit al qual es dediquen aquestes empreses (17,9%), seguit per les teràpies digitals (13%) i els diagnòstics (9,8%). A banda, un 15,5% d'aquestes companyies són exportadores i un 13% són filials d'empreses estrangeres que han decidit establir-se a Catalunya.
La majoria d'empreses, el 81%, estan ubicades a l'àrea metropolitana de Barcelona, sent la capital catalana la ciutat que més destaca pel que fa a nombre de negocis amb 255, seguit de Sant Cugat del Vallès amb 18 i Girona, amb set.
Eficiència i capacitat de creixement
Després de la presentació de les dades, Jaume Baró, conseller delegat d'ACCIÓ, reconeix que un dels reptes d'aquestes empreses és que guanyin dimensió, tot i que celebra "en pocs anys veurem un canvi o una millora de l'eficiència" i que aquests negocis tenen una capacitat de creixement "molt elevada". A més, augura que aquest sector "avançarà molt ràpidament" i que augmentarà l'ocupació i el nombre d'adquisicions entre empreses.
Segons Baró, a Catalunya queda molt ben equilibrada la presència de grans companyies -com AstraZeneca i més recentment Sanofi, entre d'altres- amb el naixement d'un ecosistema d'empreses més emergents i un sistema d'innovació punter. "Aquest sistema mixt d'empresa gran més empreses emergents més tot l'ecosistema d'innovació fa que tinguem els ingredients per continuar treballant i ser un dels sectors prioritaris en aquest país".