S'ha investigat encara poc – i poc s'ha escrit també- sobre els impactes, positius i negatius, que l'ús de la IA pot tenir en nens i nenes. Un dels pocs estudis significatius sobre el tema, de l'Institut Alan Turing, ens el portava a col·lació el nostre company de la Junta Directiva d'ENATIC, José Manuel Vela. Es tracta d'un informe elaborat en el marc d'una investigació basada al marc "Innovació responsable en tecnologia per a la infantesa" (RITEC) titulat Understanding the Impacts of Generative AI Use on Children i ha estat finançat pel grup LLEC i la Fundació LLEC.
Resum de l'informe
L'informe examina com nens de 8 a 12 anys, els seus pares i mestres experimenten l'ús d'eines d'intel·ligència artificial generativa a través d'enquestes i tallers escolars. Sobre la base d'aquestes experiències, l'estudi ofereix recomanacions perquè els poders públics i les empreses desenvolupadores desenvolupin aquesta tecnologia de forma segura i beneficiosa per als menors.
L'informe recull dos tipus d'impactes generals, tant positius com negatius:
• La IA generativa pot aportar beneficis si es desenvolupa de manera segura, responsable i amb participació infantil.
• Existeixen moltes preocupacions en l'actualitat en relació amb la baixa alfabetització en IA, l'existència de continguts inapropiats, l'exclusió dels nens en el disseny d'aquestes eines i el seu impacte ambiental.
Recomanacions principals
L'informe desgrana una sèrie de conclusions i recomanacions:
1. Promoure una IA centrada en la infantesa
• Incloure activament les perspectives dels nens en la creació de polítiques sobre IA.
• Dissenyar eines apropiades per a la seva edat i segures.
• Certificar eines adequades per al seu ús educatiu.
• Donar suport a nens amb necessitats educatives especials mitjançant IA.
2. Garantir l'accés equitatiu
• Reduir la fractura digital: 52% de nens en escoles privades utilitzen IA davant el 18% en escoles públiques.
• Desplegar eines en escoles públiques i proporcionar recursos gratuïts.
3. Ús responsable per part de docents
• El 60% dels mestres utilitzen IA (principalment per planificar classes).
• S'ha de formar els docents i facilitar-los accés institucional a eines d'IA.
4. Millorar l'alfabetització en IA
• Molts nens no coneixen el terme "IA generativa".
• S'han d'incloure continguts sobre IA, ètica, biaixos, impacte ambiental i plagi en els programes escolars.
• Guiar pares sobre com abordar la IA amb els seus fills.
5. Abordar els biaixos en la IA
• La falta de representació porta els nens a rebutjar el seu ús.
• S'ha d'assegurar que les eines reflecteixin diverses experiències i cultures.
6. Cal considerar l'impacte ambiental
• L'empremta ecològica de la IA preocupa els nens.
• Cal informar de manera comprensible sobre l'ús d'energia i recursos naturals.
7. Donar suport al joc i la creativitat
• S'ha establert que els nens prefereixen activitats creatives fora de línia davant la IA.
• La IA ha de complementar, no reemplaçar, materials tàctils i experiències físiques.
Altres actualitats de la setmana
La UE està adaptant la legislació europea als avenços tecnològics. El Parlament Europeu pretén tipificar expressament com a delicte l'ús de sistemes d'IA dissenyades o adaptades principalment per cometre delictes d'abús sexual infantil.
La posició de l'Eurocambra
Dimarts passat, el Parlament va aprovar la seva posició sobre el projecte legislatiu destinat a millorar la capacitat dels països de la UE per combatre eficaçment l'abús sexual de menors. Per a això, l'Eurocambra va defensar actualitzar les definicions a escala de la UE dels delictes relacionats amb l'abús sexual i l'explotació de menors. La proposta està dissenyada per adaptar la legislació a les noves tecnologies —per exemple, imatges d'abusos falses però d'aspecte realista— i garantir que l'abús i l'entabanament puguin ser perseguits independentment que es produeixin online o al món real.
Nous delictes tecnològics
Per adaptar la legislació de la UE als avenços tecnològics, el Parlament vol tipificar explícitament com a delicte l'ús de sistemes d'intel·ligència artificial «dissenyats o adaptats principalment» per cometre delictes d'abús sexual infantil. També ha recolzat disposicions sobre la retransmissió en directe de tals abusos i la difusió en línia de material relacionat. Perquè les investigacions siguin més eficaces, l'Eurocambra advoca per la possibilitat de dur a terme investigacions encobertes i fer servir mètodes de vigilància discreta.