El vicepresident del Banc Central Europeu (BCE), Luis de Guindos, considera que les vulnerabilitats en matèria d'estabilitat financera "siguen sent elevades", assenyalant en particular el risc en els mercats d'ajustos bruscos davant la creixent concentració i interconnexió entre "un grapat de grans empreses tecnològiques nord-americanes" que deixa els mercats exposats a riscos derivats de possibles pertorbacions en els models de negoci basats en la IA.
En un discurs pronunciat a Frankfurt, l'exministre espanyol ha destacat que si bé la incertesa ha disminuït parcialment en la segona meitat de l'any. Segueix sent una característica definidora del moment i, encara que s'ha evitat el risc d'una guerra comercial a gran escala, les repercussions negatives més enllà de l'àmbit comercial posen de manifest els riscos per a l'estabilitat financera.
En aquest sentit, l'evolució dels mercats nord-americans podria plantejar desafiaments per a l'estabilitat financera de la zona euro en forma de fluctuacions canviàries desordenades, els consegüents efectes adversos en la competitivitat comercial, així com fluctuacions i repercussions en els costos de finançament per a governs, empreses i bancs. Mentre que la possibilitat que les crisis polítiques alterin l'ordre internacional planteja riscos significatius de fragmentació geoeconòmica i regulatoria a tot el món.
Entre les principals vulnerabilitats per a l'estabilitat financera, Guindos s'ha referit en primer lloc al risc d'una correcció brusca en els mercats, després que les valoracions hagin escalat encara més des de l'abril, al mateix temps que "la concentració de mercat i la interconnexió entre un grapat de grans empreses tecnològiques nord-americanes s'han incrementat", cosa que deixa els mercats exposats a riscos derivats de possibles pertorbacions en els seus models de negoci basats en la IA.
A més, per al vicepresident del BCE l'aparent desconnexió entre la incertesa de la política econòmica imperant i l'estabilitat dels preus de mercat "deixa la porta oberta a canvis bruscos en el sentiment del mercat", per la qual cosa, en cas de caigudes repentines del mercat, els balanços dels intermediaris financers no bancaris de la zona euro podrien veure's pressionats.
Així mateix, l'exministre espanyol d'Economia i Competitivitat ha advertit d'una altra vulnerabilitat relacionada amb els desafiaments fiscals que afronten algunes de les economies avançades, com els Estats Units, assenyalant que, a la zona euro, alguns països encara pateixen alts nivells de deute, i es preveu que els elevats dèficits pressupostaris persisteixin els pròxims anys, mentre que els pressupostos hauran de fer front a múltiples desafiaments a mitjà i llarg termini, incloent la necessitat d'incrementar la despesa en defensa.
"L'incompliment fiscal i el desviament del nou marc fiscal de la UE podrien posar a prova la confiança dels inversors, especialment en països amb entorns polítics més fràgils", ha comentat.
Finalment, ha apuntat que si bé els bancs de l'eurozona han demostrat resiliència davant les recents crisis, les entitats podrien enfrontar un deteriorament en la qualitat creditícia i un augment en les necessitats de provisions a mesura que els efectes dels aranzels s'estenguin per l'economia real, ja que un empitjorament de les condicions econòmiques podria provocar un augment dels impagaments de les empreses, correccions de valoració i pèrdues per a fons privats dels seus inversors.
En aquest sentit, ha assenyalat que la creixent interconnexió entre bancs i entitats no bancàries podria posar de manifest les vulnerabilitats del finançament bancari en condicions de mercat adverses, encara que ha apuntat que, atès el tamany encara modest dels mercats privats a la zona euro, els riscos generals que presenten fins ara semblen controlats.
"Davant aquest panorama, resulta crucial mantenir la resiliència dels bancs i del sistema financer en general. Això implica mantenir les mesures macroprudencials per als bancs implementades en els últims anys, així com una supervisió més estreta i el reforçament del marc macroprudencial per al sector no bancari", ha conclòs.