Quin és el currículum perfecte? Creatiu i estimulant? Auster i senzill? Destacant les principals fites? El més breu possible? La recerca per la perfecta carta de presentació perquè et contractin en una empresa és segurament un dels secrets més difícils de desxifrar dels Recursos Humans. Hi ha uns mínims que tothom sap que hem de complir, com no utilitzar la lletra Comic Sans o posar el teu nom i la teva foto a mides raonables. Més enllà del bàsic, pot ser que cada mestre dels recursos humans tingui el seu llibret, però existeixen grans experts i expertes que saben com ajudar-te a apuntar bé.

Un dels casos de més èxit dels últims anys és el de Lindsay Mustain, exreclutadora d'Amazon, que va escriure el llibre 7 errores críticos del currículum que hay que evitar, i va més enllà: assegura que existeixen sis segons crítics en què el reclutador s'emporta la primera impressió sobre el perfil. A partir d'aquesta premissa, l'experta estructura els consells a tres pilars

Paraules clau

El primer són les paraules clau, que consisteix bàsicament a adaptar el teu currículum a què creus que més valora l'empresa. Posem un exemple: si es tracta d'una botiga de roba, potser el més visible hagi de ser l'esport que practiques i la teva experiència en aquest tipus de feines. Per tant, la paraula "futbol" (per exemple) o la paraula "entrenador" han de tenir un rol més destacat que si ets candidat a una pastisseria.

Per conèixer el que més valora l'empresa, està bé que els investiguis una mica, que visitis la seva pàgina web i les seves xarxes socials abans de destacar aquelles paraules que saps que els tornaran bojos.

Format

En segon lloc, i no menys important, està la idea de format. Per a un CV, l'experta recomana un format simple i un disseny minimalista, sense ornaments innecessaris, de manera que de seguida arriba la informació al lector, que no es distreu en colors o detalls superflus.

Com més diàfan sigui un currículum, com menys barroc i més accessible, més visible serà per al candidat què és allò que has fet i en què has destacat. Per això, i encara que sigui una cosa fronterera entre format i contingut, és tan important que un currículum no sigui excessivament extens.

Contingut

El tercer consell de Mustain ha de veure, no cal dir-ho, amb el contingut. Existeixen dos conceptes clau que han de destacar en un CV: l'abast i l'impacte. El primer fa referència a les tasques en les quals tens experiència i el segon en el perquè són importants per a tu i per a l'empresa.

"Si vols ser el candidat elegit, has de demostrar l'abast i l'impacte que més s'adapten als llocs que necessita cobrir l'empresa", diu l'exreclutadora. O sigui, que, d'una banda, has de deixar molt clar les tasques que has fet, en les quals tens experiència i, en segon lloc, argumentar bé el fet que aquestes tasques et fan un millor professional i són indispensables per a l'empresa.