L'Agència Catalana del Consum (ACC) ha recaptat 10,5 milions d'euros en sancions a empreses el 2023, un 62% més que l'any passat. El creixement ha estat impulsat en bona part per la duplicació de multes a grans tenidors i propietaris per no oferir un lloguer social quan hi estan obligats per llei. Les sancions per vulneració dels drets lingüístics són el segon capítol que més ha crescut. En un any, s'han multiplicat per quatre i ja freguen els 500.000 euros. La xifra s'ha disparat des del 2021, quan es va recaptar 17.350 euros per incomplir la normativa lingüística, 28 vegades menys que l'any passat. Les denúncies que ha rebut l'ACC en aquest àmbit s'han multiplicat per nou entre el 2021 i el 2023.

Al llarg del 2023, els inspectors han notat un increment d'obstacles a la seva tasca que s'han traduït en 1,4 milions d'euros en multes per obstruir la inspecció, una dada que l'entitat veu com a "molt alta" i "preocupant". 

L'exercici ha estat marcat per ser el primer amb el programa de col·laboració amb l'Agència Catalana de l'Habitatge "a ple rendiment". Les multes per no oferir un lloguer social quan el propietari hi està obligat han sigut de 3,3 milions d'euros (+95%). Aquestes sancions han impulsat el total, que ha passat dels 6,4 milions de l'any passat als 10,5 milions d'aquest any.

Durant el 2023, ha continuat l'activitat inspectora habitual de l'organisme amb 6,2 milions recaptats arran de multes a empreses que ofereixen serveis bàsics com ara subministrament de llum i gas, entitats financeres, companyies de transports o de telecomunicacions. Les infraccions més freqüents han sigut les de deficiències en la informació que rep el consumidor o per clàusules abusives.

L'empresa que ha concentrat més reclamacions ha tornat a ser Endesa (1.412), seguit d'una altra energètica, Naturgy (1.059). En tercer lloc, se situa la companyia aèria Vueling (774) i, en quart lloc, l'operadora Orange (771). A continuació, hi ha la teleco Vodafone (771).

Les 10 empreses amb més reclamacions, on també hi ha CaixaBank, Telefónica, Ryanair, Energia XXI o Edistribución, han tingut un inspector designat per reduir el total de queixes. En total, s'han dut a terme 152 accions de control focalitzades en aquestes empreses.

L'organisme català ha registrat 7.274 denúncies, un 61% més que l'any anterior. S'ha duplicat la quantitat de denúncies interposades per part d'administracions (119%) per l'incompliment de l'obligació d'oferir lloguer social. Les denúncies registrades per la ciutadania també han crescut, un 36%, principalment per les vulneracions de drets lingüístics.

D'altra banda, durant el 2023 l'organisme va retirar 338.233 articles insegurs perquè incomplien la normativa, un 2,32% més que l'any anterior. La majoria van ser roba i calçat, amb 298.002 unitats. També es van retirar 21.129 joguines i 16.570 productes químics.