Les empreses Alsina, Ausa, Carinsa, Girbau, Liquats Vegetals, Blanc, Simon, Salicru, Nature Bissé que formen part del teixit empresarial català i fins a un centenar més de companyies assentades en el conjunt d'Espanya estan vinculades a la Fundació CRE100D0. Són empreses que pertanyen a diferents sectors d'activitat i que, per la seva mida, pertanyen al denominat middle market, és a dir, són companyies de mida intermèdia "que sovint passen desapercebudes i que per les seves característiques són un vector de creixement i generació d'ocupació a Espanya". Aquest és un dels arguments que destil·la el director general de la fundació, Rafael Vaquero, quan parla d'aquesta agrupació d'empreses que "han sabut fer alguna cosa diferent al llarg de la seva història".
Què és Fundació CRE100DO?
Fa 11 anys que treballem per ajudar les empreses agrupades, i vam néixer com un programa impulsat per la Fundacion Innovació Bankinter, ICEX i el Cercle d'Empresaris. Acollim companyies que per les seves característiques aspiren a créixer, internacionalitzar-se, innovar... i els acompanyem a interioritzar les millors pràctiques, als seus CEO; i també instem i promovem que siguin un mirall per a altres companyies que no són en la fundació i que poden continuar creixent. En això estem treballant, perquè volem tenir un impacte major, obrir-nos més enllà de la mateixa fundació.
A què es refereix?
Fins ara hem treballat per a les empreses que són en la fundació, però ampliarem els àmbits d'actuació. Treballarem en un programa per impulsar les empreses que facturen entre 20 i 50 milions, perquè aquestes pimes puguin inspirar-se i arribar a ser empreses com les que agrupem, les del middle market. Traslladar la nostra experiència per ajudar-les. El nostre objectiu és buscar les millors empreses de mida intermèdia, que estiguin molt involucrades amb la fundació, que tinguin un compromís amb el seu territori i àrea d'influència i que vulguin créixer. Alhora, que tinguin la generositat de traslladar les seves experiències en benefici de d'altres.
Com es detecta una empresa del middle market?
Tenim un comitè de selecció independent que va, eh, contínuament està vigilant el mercat per identificar quins campions ocults espanyols tenim; aquelles empreses que han superat el llindar de la pime, que facturen més de 50 milions i fins a 500 milions, tenen entre 250 i els 3.000 fets servir, i que estan classificades com grans empreses, però no són multinacionals. A més, busquem que tinguin un pla de creixement, perquè el que busquem és que a través del creixement empresarial es generi a Espanya llocs de treball de qualitat. Com a país tenim un repte important que és garantir les classes mitjanes i per a això necessitem ocupació qualificada, que és bo generar-la al sector privat. I allà hi ha les empreses de mida intermèdia, un segment que ha passat sempre desapercebut, però que pot ser aquest vector de creixement que necessitem per generar ocupació qualificada a Espanya.
Les empreses de mida intermèdia han passat sempre desapercebudes, però són vector de creixement per generar ocupació qualificada a Espanya
Com s'arriba a ser un campió de mida intermèdia?
Com empreses que han tingut que per tenir èxit el fonamental són les persones. Aquesta és una de les seves característiques, perquè han entès que la cultura i el talent és un element fonamental per al creixement; com també ho és la internacionalització. Espanya és un país amb un mercat determinat que per a una empresa que vulgui créixer es queda petit, per la qual cosa han de sortir a l'exterior per créixer. També són empreses que han valorat el que significa i aporta la innovació, entenent-la com el pas perquè alguna cosa arribi al mercat, i la disrupció tecnològica, analitzant que és el que admet el meu core i veient en què és necessari ser un fast follower; observa les innovacions o productes reeixits dels seus competidors i llança ràpidament una versió millorada o similar per capturar una part del mercat.
Què preocupa les empreses de CRE100DO?
Tres coses. La incertesa, que no és bona amiga dels negocis, amb una geopolítica i geoeconomia molt canviant. En aquest context l'empresa ha de saber diferenciar que és estructura i que és conjuntura. Han de llegir la partida del joc. Ara mateix veure que estem anant a un món nacionalitzat, cadenes de subministrament més curtes, on els Estats Units continuen sent allà i Àsia jugarà el seu rol; que allà on s'instal·li l'empresa espanyola ha de jugar en clau local sense perdre la nostra identitat.
I els altres dos?
La disrupció digital i la gestió del talent. Abans els CEO podien gestionar d'una altra manera, mirant molt a llarg termini, però avui dia cal mirar a llarg, però també a curt perquè cada vegada apareixen més imprevistos. En el fons, el líder empresarial ha d'estar combinant aquest doble rol de llarg i curt termini, amb aquests dos rinoceronts davant: la disrupció digital i la gestió del talent. Però, insisteixo, el bo de les empreses que nosaltres acompanyem és on les altres veuen reptes i dificultats, ells veuen oportunitats.
Comenta la idea que serveixin de mirall per a la pime, però què fan per aproximar les seves empreses a les grans corporacions?
Utilitzem el concepte d'empresa mirall. Intentem apropar els líders de les grans multinacionals i de les cotitzades de l'Ibex per compartir les seves experiències. Mostrar-los quines són les pràctiques que poden i han d'adoptar ells, també per créixer. Quan una empresa ja factura per sobre dels 300 o 500 milions d'euros, ha d'organitzar-se i comportar-se com una gran multinacional internacional, encara que no ho sigui. Però almenys comportar-se com a tal. I amb un aspecte molt important: no perdre l'agilitat i la flexibilitat, que és un dels seus grans atributs. Una empresa del middle market pot executar com una gran empresa, però té l'agilitat i la flexibilitat d'una petita, que és, en part, un dels seus avantatges competitius més importants. És a dir, es pot virar el vaixell amb més facilitat que un transatlàntic. A més de no perdre la seva essència, la seva cultura i els seus valors empresarials genuïns.
I arrelats al territori.
Cert. Aquestes empreses són els motors de les seves zones d'influència. Generant ocupació, riquesa... que tenen molt clar l'arrelament al territori i que s'han convertit en impulsors de l'ecosistema que hi ha al seu voltant.

Poden funcionar en solitari?
Cada empresa és un univers diferent. Però en general, els campions ocults es mouen en ecosistemes i aliances en què es pot competir i es pot col·laborar, entenent quines són les dinàmiques de joc. Però de totes les característiques de l'empresa de mida intermèdia n'hi ha dos que destaquen: la figura del CEO, perquè perquè una empresa doni aquest salt va molt lligat a la figura del líder i de l'equip directiu, de l'ambició, les guanyis, que té una brillantor especial dels ulls quan parlen de la seva companyia. I, finalment, que no hi ha fórmules màgiques; que la sort t'ha d'agafar treballant per aconseguir els teus objectius. Estem convençuts que de les 125 empreses que hi ha en la fundació, moltes d'elles són ja camí de ser les pròximes grans multinacionals espanyoles.
Moltes de l'empreses que són en la fundació van camí de ser les pròximes grans multinacionals espanyoles
Però no tot haver de ser tan idíl·lic. Quins reptes té la indústria a Espanya?
La mida empresarial. Espanya té un teixit empresarial de mida mitjana. Les empreses espanyoles són un 20% més petites que la mitjana europea; i molt més si ho comparem amb economies com l'alemanya, on les companyies tenen una mitjana de 15 empleats versus els 4 que es registren a Espanya. A més, la indústria no ha arribat als nivells d'aportació del PIB, quan s'ha demostrat que la indústria és un vector claríssim de creixement, perquè és la que més valor agregat aporta al PIB.
Què seria necessari per revertir aquesta situació?
Augmentar l'escalabilitat i la competitivitat de les nostres empreses i probablement potenciar el pes de la indústria en els percentatges de contribució al PIB.
Campió ocult seria sinònim d'empresa familiar?
Són campions ocults perquè solem dir que les empreses del middle market són les que han sabut fer una cosa diferent en algun moment de la seva història. Solen jugar en mercats nínxol, de 3.000 a 7.000 milions d'euros a nivell mundial, en els quals ocupen posicions de lideratge, situant-se al Top 3 a nivell europeu o mundial a cada un dels seus mercats. Les 125 empreses que agrupem tenen una facturació agregada de 25,000 milions i generen aproximadament 140.000 llocs de treball directes, i de mitjana, el 70% de la seva facturació s'obté fora d'Espanya.
Hi ha alguna regió espanyola que destaqui?
Aquestes empreses estan, en més proporció en comparació amb les multinacionals, fora de Madrid o de Barcelona. El 40% s'ubiquen en municipis de menys de 20.000 habitants.
L'impuls de la fundació i els seus objectius s'ha inspirat en entitats similars fora d'Espanya?
No hi havia cap referent quan es va crear fa 11 anys. És veritat que amb el temps ens hem relacionat amb entitats d'altres països. A Alemanya, per exemple, és molt destacat el concepte de Mittelstand, que es refereix a empreses mitjanes i petites, sovint familiars, que són el cor de l'economia alemanya. A França, que també el tenen molt més avançat, reconeixen a l'empresa de mida intermèdia des de fa més de 10 anys, tenien un lobby i petits grups regionals.

Però, en definitiva, que li aporta la fundació a les empreses?
Realitzem una sèrie de tallers durant tot l'any que va des de visió i estratègia, finançament al creixement, creixement inorgànic, organització, cultura i talent, geopolític, internacionalització..., tots els grans temes que van dirigits a la millora de l'excel·lència que anirà acompanyant el creixement, de manera rendible. El que també aportem és la comunitat, perquè agrupa les empreses amb valors compartits i que es comparteixen. També acompanyem al CEO i perquè comparteixin idees, problemes...
I portes a fora, a què contribueixen?
Tenim gent tan excel·lent al nostre voltant que hem de compartir-lo. Això amb la idea d'aconseguir el nostre objectiu: que el middle market sigui més representatiu del que és ara. I això únicament s'aconsegueix de dues maneres. Les empreses actuals que continuïn creixent i aconseguir que les pimes guanyin dimensió. Per a això, a partir del mes de setembre vinent, iniciarem una experiència pilot a la regió centre d'Espanya, per a després exportar-la a diferents geografies, en la que ajuntarem entre 20 i 25 CEO de les empreses més destacades i als nostres experts perquè exposin a diverses pimes les receptes bàsiques sobre la gestió empresarial. Tenim molt actiu acumulat que hem d'explotar i hem de compartir.