Laura Carnicero (Barcelona, 1976) és la primera dona que s'asseu en el comitè executiu de SEAT, com a vicepresidenta executiva de Persones i Organització, una cosa de la qual "me'n sento molt orgullosa i afortunada". Al juliol farà dos anys. Va començar a treballar a l'empresa fa 25 anys, el 1999, encara que, un any més tard, es traslladà a la seu central del Grup Volkswagen per unir-se a l'equip d'investigació en soldadura làser. És Doctora en Enginyeria Industrial per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). El 2001, Carnicero torna a Barcelona i després d'uns anys per diversos llocs vinculats a la producció, el 2015 fa un gir radical a la seva trajectòria professional i s'incorpora al llavors departament de Recursos Humans com a responsable de formació i desenvolupament. "Arribar al comitè executiu des de baix em dona avantatges perquè tens aquestes connexions, no ets lluny del dia a dia i saps realment el que es mou. A més, les persones de l'equip ho veuen com a una cosa bona, el millor exemple de l'aposta pel talent intern." No hi ha dubte que es coneix l'empresa i els seus equilibris fil per randa, malgrat la qual cosa, o potser per això, regateja les preguntes compromeses.

Com va la transformació de SEAT cap a l'electrificació?
La transformació cap al cotxe elèctric està implicant la inversió més gran en la història de la companyia en formació, parlem de més de 350.000 hores en total a tota la companyia, de 14.500 empleats en tots els àmbits, des dels molt tecnològics a aspectes de mindset en temes de cultura, lideratge... És una gran aposta.

Què és el que està costant més de tot el que comenta?
La naturalesa humana és de resistència als canvis, però a SEAT crec estem molt alineats que el nostre futur està en aquesta transformació. És un moment també que la societat està veient amb la globalització, els canvis constants, la pandèmia... que la constant està en el canvi. Està resultant més fàcil del que pensàvem.

Entrevista Laura Carnicero, Vicepresidenta de RRHH de SEAT05
Laura Carnicero. / FOTO: Carlos Baglietto

Tant empreses com institucions alerten de la falta de formació i capacitació dels treballadors. Els costa trobar bons perfils?
D'una banda, apostem molt pel talent intern, és a dir, en formar i transformar les persones que tenim. Al cap i a la fi, les temàtiques de què parlem, com també les relacionades amb la intel·ligència artificial, són noves tant per a la gent de fora com per a la gent dins. Per tant, has d'ajudar, acompanyar i formar amb les millors formacions. D'altra banda, treballem constantment per ser una organització amb alta densitat de talent perquè, com diu Xavier Marcet, el talent atreu el talent.

En aquest moment, en el que estem a plena capacitat amb la millor gamma que hem tingut mai, no tenim problemes per veure en què ens ocupem

Fa més d'un any SEAT va arribar a un acord amb els sindicats en el marc de l'últim conveni per retallar la plantilla en al voltant de 2.000 persones per dur a terme aquesta transició. Serà suficient aquest ajustament?
Firmem el conveni col·lectiu el juliol de 2022, just quan jo arribava a la vicepresidència, amb un acord socialment responsable que ens permetia aquest rejoveniment de la plantilla que és llei de vida. L'aplicació del conveni, tant en aquesta mesura com en d'altres, està funcionant molt bé. En ser una cosa planificada, és un moviment molt natural. A SEAT estem en un moment fantàstic amb un creixement de vendes el 2023 de més d'un 35%, més del 25% en SEAT i més del 50% a Cupra. En aquest moment, en el que estem a plena capacitat amb la millor gamma que hem tingut mai, no tenim problemes per veure en què ens ocupem.

Però parlem de mitjà i llarg termini. Es retarda l'inici de la producció de vehicles elèctrics a Martorell fins a 2026, tant de Volkswagen com de Cupra, quan estava prevista que fos el 2025.
Com a empresa estem anant al ritme que la societat demanda. L'electrificació va entrant al seu ritme i és diferent als diferents països. Anem a bon ritme, el que marca la societat.

Es té ja més clar quin és el futur de la marca SEAT com a fabricant de cotxes?
Tenim la gran sort, amb aquest binomi molt ben encaixat entre SEAT i Cupra, d'anar al ritme del sector i de la societat. Des de Cupra apostant més per l'electrificació, a SEAT amb cotxes de combustió, híbrids electrificats... Crec que el ritme i l'evolució la marcarà la societat.

SEAT afectada pel pla d'ajustament de VW? Fa temps que treballem per tenir una companyia robusta. No té per què haver-hi res més

O els fabricants xinesos. No creu que el Grup VW, com Europa en general, arriben tard a l'electrificació?
Permet-me que torni a l'avui i al meu camp, que és el de les persones. Crec que la millor resposta a la competència, a l'evolució, és preparar-nos, formar-nos i apostar pel talent intern. És créixer, estar atents i anar avançant en aquest camí.

Els sindicats insisteixen a reclamar al grup una segona plataforma que permeti fabricar un automòbil de més mida que contribueixi a assegurar la rendibilitat de Martorell i, per tant, de tota la companyia. Hi ha alguna novetat en aquest sentit?
Forma part de l'acord que firmem al conveni col·lectiu: treballar tots, empresa i sindicats, per tenir la màxima ocupació. I treballar per a aquesta segona plataforma és part d'això. S'hi està treballant, però encara no hi ha cap novetat.

Entrevista Laura Carnicero, Vicepresidenta de RRHH de SEAT06
Carnicero, durant l'entrevista. / FOTO: Carlos Baglietto

I hi ha alguna novetat sobre el projecte per transformar la planta de la Zona Franca en un centre d'economia circular?
Ens estem formant i preparant, sens dubte. Sempre dic que el futur és sostenible o no serà.

Fa uns mesos el Grup VW va anunciar un pla de costos de 10.000 milions d'euros fins a 2026 que implica una reducció de personal del voltant de 20.000 persones. SEAT podria veure's afectada per aquest pla o amb les mesures firmades al conveni ja és suficient?
Fa temps que treballem per tenir una companyia robusta, estable, preparada per al futur. I el pla que hem anat aplicant és el pla que ens porta a això, n'estem convençuts. No té per què haver-hi res més.

Tenim, com en tota la indústria, un absentisme alt. També és important poder ser present i treballar

Hi ha un debat a Espanya sobre la reducció de la jornada laboral fins a les 37,5 hores setmanals. Crec que la jornada en SEAT supera lleugerament les 37. Com es posiciona en aquest debat?
El que hem d'aconseguir i en el que treballem totes les empreses és en ser rendibles i, d'altra banda, en situar les persones en el centre. És important trobar aquest balanç. El fet d'imposar... nosaltres treballem molt bé amb els sindicats en el marc del conveni, millor treballar així que no que vingui marcat de l'exterior. Deixi'm que li digui també que tenim, com en tota la indústria, un absentisme alt. També és important poder ser present i treballar.

Vostè és l'única i primera dona en la història de SEAT que forma parteix del comitè executiu. No n'hi ha cap en el Consell. Molt lluny de la paritat...
Som l'empresa europea del sector de l'automoció amb més percentatge de dones.

Em refereixo als màxims òrgans de la direcció
Aquest any, el 46% dels nomenaments del management són dones i no és perquè es faci de manera forçada, sinó pel talent natural de la societat. En posicions de management som en el 26%.