Si l'empresa catalana de recàrrega d'automòbils elèctrics Wallbox és un unicorn, perquè així es denomina les empreses emergents amb un valor superior als 1.000 milions d'euros (i a començaments de l'any passat va arribar als 2.000), la seva banya brilla especialment quan treuen pit de les cures que els dedica el president dels Estats Units, Joe Biden. "Fa quinze dies, la Casa Blanca definia a Wallbox com una de les poques companyies que complia per dur a terme l'electrificació de carreteres amb un pla fabricat a Amèrica i per a Amèrica", recordava el CEO de l'empresa, Enric Asunción, en la roda de premsa de valoració de resultats presentats aquest dimecres. Brilla menys, en canvi, un balanç anual amb el triple de pèrdues que l'any passat, amb el que justifica un Expedient de Regulació d'Ocupació que costarà el lloc a 92 treballadors i que va confirmar tan sols dos dies abans de presentar resultats.

L'empresa, en termes de facturació, creix a un ritme vertiginós, un 100% fa dos anys i un 60% l'any passat. Els últims resultats mostren uns ingressos de 167 milions d'euros, però també unes pèrdues de 136,7 milions. El creixement del 60% va ser "un 28% menys de l'esperat, va explicar Asunción, i això els ha portat a prendre "mesures d'ajustament", perquè "qualsevol empresa responsable en aquestes circumstàncies ha d'ajustar la despesa", que és la terminologia que utilitzen les empreses per referir-se a acomiadaments com els que aborda Wallbox.

La majoria d'aquests acomiadaments tindrà lloc a Espanya, on es troben les dues fàbriques de Barcelona i al voltant de mil empleats. Però Wallbox no amaga la seva intenció de potenciar el mercat nord-americà, on els seus ingressos van créixer un 425% l'any passat, més del doble que a Espanya (185%). Tan sols sis mesos després d'obrir la seva primera fàbrica a terra nord-americà, a Arlington, Texas, l'octubre de l'any passat, va rebre el beneplàcit de Biden el passat 15 de febrer, com es va capturar a fer públic. El percentatge d'ingressos obtinguts als Estats Units és ja del 25%, encara que Europa continua suposant el 66% de la facturació de l'empresa.

Fábrica en Arlington, Texas | Fotografia: Wallbox
Fàbrica a Arlington, Texas | Fotografia: Wallbox

En el marc del pla NEVI (programa d'Infraestructura Nacional per als Vehicles Elèctrics), que busca impulsar la venda de cotxes elèctrics als Estats Units, l'administració Biden va posar Wallbox en una llista de 18 empreses en les quals confia per garantir la càrrega de vehicles a la xarxa de carreteres del país. Com que la fàbrica nord-americana ja està en marxa, Wallbox compleix també el requisit de Biden de fomentar empreses que construeixen al seu propi país.

L'empresa, a més, pot beneficiar-se allà de la Inflation Reduction Act (IRA), llei d'incentius i pròrrogues de préstecs que va aprovar Biden per fomentar la transició verda. Wallbox no va especificar en roda de premsa quants diners espera rebre de l'administració Biden per dur a terme els seus plans d'expansió, que, ara per ara, no preveuen contractar personal més enllà dels 100 empleats que ja té. Wallbox reconeix que l'IRA ha "accelerat" el creixement de la companyia als Estats Units i coincideix amb la patronal de l'automòbil i amb diversos sectors empresarials centrats en la transició verda a Europa a demanar més les administracions per poder competir amb el gegant nord-americà.

La crisi dels microxips

"Creiem que és clau que faci alguna cosa Europa, perquè cal tenir més infraestructures. Nosaltres hem creat els carregadors ultraràpids Supernova i el que falta és que s'ampliïn inversions i es facin plans semblants als dels Estats Units", llançava Asunción, que recordava que s'han vist molt afectats per la caiguda de vendes d'automòbils a Europa. Els 5 milions d'euros rebuts pels Plans Estratègics de Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE)

"La crisi dels microxips té un impacte del 23% en els lliuraments de cotxes elèctrics i nosaltres depenem que es venguin cotxes elèctrics. Al novembre prevèiem que el 2023 es vendrien 4 milions de cotxes elèctrics a Espanya i fa 60 dies aquesta previsió ha estat reduïda en un 23%, es vendran 3,1 milions de cotxes", aportava, "i al final, quan compres un cotxe elèctric necessites un Wallbox".

Amb tot i amb això, Wallbox creu que ha estat "un gran any per a l'empresa" i preveu un futur encara millor. Espera tancar el primer trimestre amb ingressos entre els 35 i els 40 milions d'euros, la qual cosa representarà un increment d'entre el 25 i el 45% respecte a l'any passat, i un creixement interanual total d'entre el 60 i el 100%, amb molts ulls posats en les seves dues plantes de fabricació fora d'Espanya, la de Texas i la que té a la Xina. El mercat asiàtic, malgrat que la fàbrica xinesa es va inaugurar el 2020, representa tan sols el 6% dels ingressos, i això comptant-ho amb els països d'Oceania i el Pacífic.

Al ritme previst, Wallbox facturaria l'any que ve entre 267 i 320 milions d'euros. Tenint en compte que l'empresa va néixer el 2015 amb una inversió inicial de 300.000 euros, la pregunta que planeja és quan arribaran els 1.000 milions d'euros de facturació. "Arribarà, en un futur arribarà", responia confiada Asunción, que negava que l'empresa hagi crescut massa ràpid i que d'allà les pèrdues i acomiadaments que ha de plantejar. "Hem crescut a un ritme que poques empreses poden créixer. Però per créixer a aquest ritme no pots esperar que arribi el mes de gener i contractar tothom. Et vas anticipant a contractacions i inversions i el mercat del cotxe elèctric s'ha vist afectat per crisi que no podíem preveure. Estem convençuts que hem pres les decisions correctes", explicava Asunción.

"En set anys, hem passat de ser dues persones a ser 1.400 a tot el món i un líder mundial", va presumir Asunción. Nascuda a Barcelona el 2015, Wallbox va desembarcar en Wall Street l'octubre 2021, fa ja un any i quatre mesos. Després d'assolir el seu pic a la Borsa de Nova York el 12 de novembre, amb un valor de 16,57 dòlars l'acció, l'empresa ha anat reculant i ha perdut un 56% l'últim any. Els seus resultats econòmics, amb més pèrdues que facturació, no van animar els inversors, que la van portar a perdre un 10% de valor només un dia, encara que després va confirmar una recuperació que la va portar als 5,26 dòlars per acció al tancament d'aquest article.