Volar des de l'aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat pot ser fins a un 30% més barat que si es fa des d'Adolfo Suárez Madrid-Barajas, tant en el curt com el llarg radi, segons les dades recopilades per l'agència de viatges online Kiwi.com partint de les reserves fetes pels seus usuaris per viatjar durant 2023. La companyia destaca que la presència d'aerolínies més gran baix cost a la ciutat Comtal i un número més elevat de viatges de negocis a la capital espanyola, són darrere d'aquesta diferència de preus.

L'aeroport de Barcelona és el més popular per viatjar el 2023 fins al moment, amb gairebé una quarta part (24,8%) del total de reserves realitzades des d'Espanya al seu portal, seguit pel de Madrid amb el 22,7% de les reserves, i Màlaga, des d'on surten gairebé un de cada deu viatgers, és a dir, el 9,8% del total.

Quant als preus mitjans, Kiwi indica que els vols des de Barcelona són fins a un 30% més barats que els de Madrid. De mitja, els viatgers paguen per volar des de Barcelona 138 euros i des de Madrid 178 euros, encara que el preu més econòmic es troba a Màlaga, on un bitllet d'avió costa de mitja 109 euros.

Durant els dos primers mesos del 2023, la majoria dels vols elegits per les persones que viatjaran des de Barcelona són per a destins de curta distància, de com molt de 1.499 quilòmetres. Aquests suposen el 58% del total dels vols que surten des de Barcelona, davant el 48,73% que surten des de Madrid. La capital espanyola, per la seva part, és triada com a lloc de partida en gran manera per a distàncies mitjanes que van des dels 1.500 i fins als 3.999 quilòmetres. En aquest cas, Barajas concentra el 37,19% i El Prat, el 32%, una situació que es repeteix amb els vols de llarga distància (de més de 4.000 km), amb un 14,07% de passatgers que viatgen des de l'aeroport de Madrid, a diferència del 9,2% que opten per volar des del barceloní.

Respecte als preus, l'agència de viatges destaca que en els vols de curta distància, els passatgers de Barcelona paguen una mitja de 74 euros, davant els 88 euros de Madrid encara que sigui per a la mateixa destí. Per exemple, volar a Roma des de Madrid costa de mitja un 26% més que des de Barcelona, a Londres un 17% més i a París un 13% més.

La diferència de preus, d'entorn del 20% en la curta distància, és més notable que en els vols de mitjà i llarg radi. Kiwi indica al seu informe que en mitja distància, continua sent més barat volar des de Barcelona que des de la capital, amb 119 euros per vol en comparació amb els 129 de Madrid (un 8% de diferència). I en vols de llarga distància, el preu mitjà d'un vol des de Barcelona és de 605 euros, davant els 623 euros de Madrid, (un 3% de diferència).

Entre els aeroports més utilitzats, afegeix l'agència de viatges, Palma de Mallorca i Santiago de Compostel·la destaquen per ser també dels més barats per volar a destins tan populars com Barcelona, Londres, Madrid, Viena o Milà, entre altres.

A Madrid hi ha més vols per negocis i apuja el preu

En un comunicat, el vicepresident de Kiwi, Mario Gavira, explica que l'expansió de les companyies de baix cost (com Ryanair, Vueling o Easyjey) als aeroports espanyols després de la crisi de Covid permet als viatgers continuar beneficiant-se de preus molt atractius per volar-ne tant dins d'Espanya com a les principals destins europees, sobretot en ciutats com Barcelona o Palma de Mallorca, amb un alt percentatge de tràfic de lleure.

"Solen beneficiar-se de tarifes més baixes que les ciutats amb molts viatgers de negocis, com Madrid." A més, les aerolínies de baix cost són també molt més dinàmiques a l'hora de llançar promocions tàctiques des de ciutats més petites quan la demanda és feble, ja que la seva estructura de costos els permet continuar sent rendibles amb rendiments més baixos, afegeix.

Quant a les reserves d'aquest any, Kiwi revela que les cinc destins més reservades per volar des de Barcelona aquest 2023 són la pròpia Espanya, Itàlia, el Regne Unit, França i Portugal. Des de Madrid els vols més freqüents són a les mateixes destins, però en diferent ordre: Itàlia, Espanya, Portugal, Regne Unit i França. Mentre que des de Màlaga hi ha alguna variació, després d'Espanya se situa el Regne Unit, Itàlia, Polònia i Alemanya.