VidaCaixa ha obtingut el seu millor benefici en vuit anys impulsada per la pujada de tipus d'interès i la integració de Bankia Vida. La filial asseguradora de CaixaBank va guanyar l'any passat 869,9 milions d'euros, un 9,6% més que en 2021, i un resultat no vist des de 2014, quan va sobrepassar els 870 milions d'euros.

La integració de Bankia Vida en VidaCaixa ha portat a la companyia d'assegurances a disparar un 10% el nombre de clients, fins als 6,3 milions. Aquesta entitat li ha aportat uns 600.000, segons revelava aquest dimecres Javier Valle, el director general, en la presentació de resultats. També ha sumat uns 50 milions d'euros al benefici de 2022. Per la seva part, l'aportació de SegurCaixa Adeslas (participada per Mútua Madrilenya i CaixaBank), ha estat de 215 milions d'euros.

La companyia és actualment "en procés de digestió" de Bankia i culminant la integració de Sa Nostra Vida. CaixaBank (la seva matriu) ja tenia gairebé el 20% del capital d'aquesta companyia d'assegurances, però a l'estiu de l'any passat va decidir comprar a Caser el 80% restant. "Ens falta la fusió tecnològica, que ens portarà molt esforç," apuntava el director general. Però VidaCaixa, "sempre té l'obligació d'estar atent a altres opcions de compra", afegia.

Javier Valle explicava en la presentació de resultats que, des del punt de vista intern, ha estat un any "complex" en VidaCaixa perquè han dut a terme la integració més important d'una companyia d'assegurances a Espanya, la de Bankia Vida, que malgrat fer-la "en temps rècord" ha anat més lenta que la fusió del grup bancari, que es va realitzar el 2021. "Portem 3 o 4 compres, i aquest 2023 tenim Sa Nostra Vida", recordava.

La solvència de VidaCaixa està un 150% per sobre del capital requerit, destacava, però mostra 26 punts menys que a l'exercici anterior com a resultat de la inversió de recursos propis en la compra de Bankia Vida i Sa Nostra Vida, expliquen.

De volta als beneficis de 2022, VidaCaixa també recull l'impacte de la pujada dels tipus d'interès, que li han permès recuperar l'oferta de productes garantits, com els plans d'estalvi o les rendes vitalícies. Les primes en aquest últim producte han crescut més d'un 50% l'últim any, destaca la companyia d'assegurances, fins a superar els 3.000 milions d'euros, sent la modalitat garantida la més venuda en set anys.

On si han tingut una forta caiguda és en les aportacions als plans de pensions individuals, fins als 1.055 milions d'euros, gairebé un 21% menys, que els porta a un volum de recursos gestionats de 27.917 milions, un 9,9% menys, a causa dels canvis fiscals del Govern -que ara permeten una deducció de 1.500 euros davant els 8.000 euros d'abans- i la volatilitat dels mercats.

"La caiguda de les aportacions als plans de pensions ha estat significativa", reconeixia Javier Valle. "I en la mesura que això no canviï, les contribucions seran estables". En aquest context, explicava que VidaCaixa està impulsant l'estalvi a llarg termini per completar la pensió de jubilació, amb productes com MyBox Jubilació, que van llançar el setembre de l'any passat. "En només tres mesos, el servei va tancar l'exercici amb 70.000 clients, però al febrer ja sobrepassa els 90.000".

En el segment de col·lectius, les aportacions a plans d'ocupació i associats si van créixer un 2,5%, fins a situar-se en els 623,5 milions d'euros. Els recursos gestionats de la companyia es van situar en 15.340 milions d'euros, un 7,8% menys per l'impacte dels mercats. Amb tot, els ingressos per primes de l'entitat i aportacions a plans de pensions van créixer un 3% l'any passat si es descompta una prima de 1.500 milions d'euros subscrita el 2021 amb la seva matriu, CaixaBank, per cobrir les despeses de l'ERO del banc.

Preguntat si amb el nivell d'inflació actual, els ingressos per primes es dispararan, Javier Valle destacava que en el negoci de vida, "les tarifes estan més lligades al risc que hi pugui haver per mortalitat o edat, que per la inflació", a diferència del que ocorre en altres línies de negoci, com a auto. De manera que VidaCaixa no espera "un efecte significatiu".

Del seu costat, les prestacions abonades a clients, que han superat per primera vegada els 5.000 milions d'euros a Espanya i Portugal, la xifra més alta de la seva història. Després de la Seguretat Social, subratllava el director general, és la companyia d'assegurances que més prestacions abona. En concret, 5.309 milions d'euros el 2022, un 10% més que l'any anterior.