Viatjar amb avió amb una petita motxilla sota el seient i sense maleta facturada s'ha convertit en una situació quotidiana per als passatgers que volen amb aerolínies low cost, ja que totes cobren per portar maleta de cabina o equipatge facturat. I de vegades, pagar per portar maleta en una d'aquestes companyies surt fins i tot més car que el propi bitllet.
Així que, els qui volen viatjar barat sí o sí que descarten fer-ho amb maleta i així es reflecteix en les xifres de venda d'aquestes motxilles de viatge que s'han triplicat aquest any. Entre gener i juny es van vendre un 222% més que en el mateix període del 2024, segons xifres aportades pel comparador de preus Idealo.
A més de l'estalvi que suposa no pagar maleta, moltes d'aquestes motxilles s'han popularitzat a les xarxes socials, la qual cosa també ha impulsat la seva venda. I s'hi suma que algunes grans empreses com Primark, Amazon o Decathlon fins i tot ofereixen aquest equipatge amb el reclam de viatjar gratis en les aerolínies, indicant als seus webs "motxilles per viatjar amb Ryanair".
Ryanair és l'aerolínia líder a Europa i també a Espanya. Juntament amb Vueling, té el 35% de quota de mercat al país. I en general, les aerolínies low cost suposen el 60% del tràfic de passatgers aquí. Però precisament aquestes companyies no permeten pujar a bord de l'avió amb una maleta de cabina de fins a 10 kg si prèviament no s'ha pagat (en altres companyies és gratis). I permeten, això sí, una petita motxilla gratis que ha de cabre sota del seient.
Els assistents de vol de terra són els que s'encarreguen de demanar les targetes d'embarcament abans de pujar a l'avió i els qui supervisen si el passatger ha pagat una d'aquestes maletes, o si, al contrari, ha optat per viatjar per una d'aquestes motxilles. Una motxilla que ha de tenir una mida concreta, altrament, el passatger haurà de pagar en el moment una multa de 60 euros.
Des de les aerolínies low cost, que han estat denunciades per les associacions de consumidors i fins i tot pel Ministeri de Consum per aquesta raó, defensen que als seus avions amb prou feines caben unes 100 maletes de cabina (d'un total de 190 passatgers) als compartiments superiors de l'avió i per això, prefereixen que els seus passatgers optin per viatjar lleugers. Sol amb aquesta motxilla gratis que cap sota del seient, o amb res.
El CEO de Ryanair, de fet, ha explicat recentment que com més maletes, més pes té l'avió i més combustible consumin, així que anima els passatgers a viatjar sense res o només amb una motxilla. La seva polèmica política d'equipatge, no obstant això, ha arribat a la Unió Europea. A Brussel·les s'està debatent si almenys s'ha d'imposar una mesura de motxilla igual per a totes les companyies aèries.
Ja que el mateix passatger pot realitzar un viatge d'anada i tornada amb diferents aerolínies, i aquesta motxilla no ser vàlida en algun dels dos trajectes. Ryanair és la més exigent amb les mesures, demana que la motxilla sigui com a màxim de 40 x 25 x 20 cm. Però aquestes mesures són diferents a les que permeten altres aerolínies low cost com Vueling, easyJet, Wizz Air, Volotea, o Jet2.com, que tampoc no inclouen gratis una maleta gratis, de fins a 10 kg com si fan Iberia, Air Europa o les grans companyies.
Les sancions amb què castiguen aquestes aerolínies low cost (d'entre 60 i 70 euros segons l'empresa) i l'alt preu que han de pagar els passatgers si opten per portar una maleta de mà de fins a 10 kg, han fet que la venda de motxilles s'hagi disparat, sobretot l'últim any on les aerolínies han estat, si cap, més estrictes.
Des del comparador de preus, Idealo, posen en relleu que la demanda de motxilles de viatge ha augmentat un 222% en els primers sis mesos de l'any en comparació amb el mateix període de l'any passat. Encara que, els tròleis de cabina continuen sent una opció robusta per a aquells que busquen maximitzar l'espai permès a la cabina sense haver de facturar. La popularitat d'aquest tipus d'equipatge també continua sent alta, amb una demanda un 52% major que el 2024.