El personal d'Handling Blau, que presta serveis d'assistència a terra a Ryanair, arrenca aquest divendres 15 d'agost una vaga parcial en les bases i centres de treball a Espanya, que durarà tot el cap de setmana -incloent el 16 i 17 d'agost- i que continuarà tots els dimecres, divendres, dissabtes i diumenges fins al 31 de desembre de 2025 en el cas que no s'arribi abans a un acord.
La vaga d'Handling Blau coincideix amb la del grup Menzies, que dona servei de terra a aerolínies com Emirates, British Airways, Latam, Turkish Airlines o Norwegian. Tanmateix, Ryanair és la companyia aèria que més passatgers transporta a tot Europa i també a Espanya, de manera que serà la que deixi a més passatgers afectats. En aeroports com el de l'El Prat, la low cost té més de 1.700 vols programats durant aquests dies.
Davant d'aquesta situació, els passatgers es pregunten quins són els seus drets en el cas que el seu vol es vegi retardat o cancel·lat. Tanmateix, malgrat els perjudicis i molèsties que puguin causar aquestes mobilitzacions als passatgers que comencen les vacances aquest cap de setmana o es van de pont, aquesta vaga no generaran dret a indemnització.
Segons Reclamio, plataforma especialitzada a gestionar les reclamacions dels passatgers aeris, perquè existeixi dret a indemnització "la cancel·lació del vol o la demora de més de 3 hores no pot deure's a vagues que afectin a les operacions d'un transportista aeri encarregat d'efectuar un vol".
"Els passatgers tindran de dret al reembors del vol, un vol de tornada o transport fins al destí final"
Aquest suposat és considerat com una causa extraordinària que eximeix a l'aerolínia de l'obligació d'indemnitzar els passatgers, "encara que els passatgers sí que tindran dret al reembors del vol, a un vol de tornada o a transport fins al destí final", puntualitza Jordi Mercader, responsable de Reclamio.
És a dir, a la pràctica, perquè l'aerolínia estigui obligada a pagar una indemnització, la vaga només pot ser del mateix personal de l'aerolínia, com la tripulació de cabina o els pilots. En canvi, no existeix dret a indemnització en cas de vagues convocades per altres col·lectius -controladors aeris, de personal de seguretat de l'aeroport, dels membres de l'handling de l'aeroport...- si l'aerolínia ha fet tot el possible per evitar la cancel·lació o retard, ja que es tracta d'una causa extraordinària.
"Especialment sonat és el cas dels controladors francesos, que tampoc no dona dret a indemnització. Quan convoquen una vaga, tots aquells vols que tenen el seu origen o destinació a França o que han de sobrevolar el seu espai aeri pateixen grans retards o cancel·lacions. Cal tenir en compte que el seu espai aeri assoleix gairebé mig Europa i això a nosaltres a Espanya ens afecta molt, però els nostres passatgers no tenen dret a indemnització perquè no es tracta d'una vaga de personal de l'aerolínia", apunta Mercader.
Davant d'aquesta situació, Reclamio ha recopilat quins són els drets dels passatgers perjudicats, tal com recull el Reglament (CE) 261/2004, pel qual s'estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d'embarcament i de cancel·lació o gran retard de vols.
La plataforma destaca que, per rebre una indemnització, segons el Reglament (CE) 261/2004 el primer que s'ha d'atendre és alhora. El passatger ha d'arribar a la seva destinació final tres o més hores després de l'hora d'arribada inicialment prevista per la companyia aèria. Per tant, "no importa a quina hora havia de sortir el primer vol, sinó a quina hora havia d'arribar el passatger a la seva destinació final. Això significa que si el client tenia una escala molt llarga en meitat del seu viatge que es veu escurçada pel retard, però que no implica arribar tard a la destinació final, no es tindrà dret a indemnització econòmica", indica Noemí Fernández, gerent de Reclamio.
La quantitat d'indemnització varia en funció del trajecte del vol. En vols de fins a 1.500 km de distància són 250 euros; en vols d'entre 1.500 km i 3.000 km de distància ascendeix 400 euros; i en vols de més de 3.000 km de distància són 600 euros.
El Reglament, no obstant això, indica que hi ha una excepció i és el fet que l'aerolínia pugui demostrar que el retard de més de 3 hores ha estat provocat per una causa extraordinària i que s'ha fet tot el possible per evitar el retard. Aquestes causes extraordinàries estan taxades i són les següents: Inestabilitat política al país d'origen o de destinació del vol, condicions meteorològiques incompatibles amb la realització del vol, riscos per a la seguretat, deficiències inesperades en la seguretat del vol i vagues que afectin les operacions d'un transportista aeri encarregat d'efectuar un vol.
En aquest punt, Reclamio posa èmfasi que la vaga del personal d'Handling Blau, no es consideraria causa extraordinària si es tractés d'una vaga del mateix personal de l'aerolínia. El passatger disposa de fins a 5 anys per intentar reclamar ell mateix davant de l'aerolínia o per tramitar la incidència a través de plataformes com la seva, expliquen, especialitzada a gestionar les reclamacions dels passatgers aeris.