Els clients d'Unicaja no estan contents els serveis del banc i el suspenen per primera vegada a l'enquesta anual realitzada pel comparador financer HelpMyCash, on a més treu la pitjor nota entre els 12 bancs espanyols analitzats. Les noves comissions que cobra per manteniment de compte i l'atenció que reben de manera presencial o pels canals remots és el que més li ha penalitzat.

El banc andalús se situa l'últim d'aquest rànquing en obtenir una nota de 4,8 davant el 8,5 que aconsegueix ING, que és el banc més ben valorat pels clients l'últim any. Segons les dades consultades per ON ECONOMIA el 2020 Unicaja va obtenir una nota del 6,1 i el 2021 un 5. Per la qual cosa l'ha anat baixant cada exercici fins a rebre un suspens per part dels clients el 2022.

Unicaja es va fusionar amb Liberbank el 2021 i des d'aleshores ha canviat les condicions dels seus productes diverses vegades. Aquell any ja va pujar la comissió per manteniment de compte des dels 84 als 120 euros als clients menys vinculats, aquests són els que només tenen la nòmina o ni tan sols. Però el desembre de 2022 va tornar a pujar aquestes comissions des dels 120 fins als 240 euros a aquells clients que tenen el compte immobilitzat i fan mesos que no efectuen cap operació.

També al desembre va començar a cobrar als clients amb llibertat d'estalvi una nova comissió de 0,60 cèntims per cada moviment que realitzen, una decisió que ha enfadat sobretot als més grans, que són els qui fan més ús d'elles i en Unicaja són molts. De fet, una enquesta realitzada per l'Asufin (Associació d'Usuaris Financers) posa en relleu que – malgrat que a Espanya l'ús de la llibreta d'estalvis és cada vegada més marginal- en alguns bancs continua sent un instrument molt important per al control d'ingressos i despeses dels grans, de fet, la continuen utilitzant el 40% dels clients majors de 65 anys.

I ho farien més si els caixers estiguessin condicionats per actualitzar-les i no tingués un sobrecost, com ocorre en moltes entitats. Actualment, l'ús més gran de la llibreta d'estalvi es manté en Unicaja (un 66,9% dels clients grans la utilitza) i CaixaBank (el 73,9%).

Però aquestes dues comissions (la de manteniment de compte i llibreta d'estalvi) no són les úniques que ha pujat el banc amb seu a Màlaga. Unicaja també cobra des de finals de l'any passat 35 euros per reclamació de posicions deutores si el deute és més gran a 10 euros. D'altra banda, molts clients es queixen que -després de la fusió amb Liberbank- li han assignat una oficina que no li correspon perquè en tenen una altra de més propera. Cal recordar que Unicaja ha tancat unes 500 sucursals l'últim any i ha hagut de ressituar els clients.

Amb tot, des de HelpMyCash expliquen que la seva baixa nota, en general, es deu al descontentament dels usuaris amb els productes i serveis que ofereix el banc. Els clients d'Unicaja no estan satisfets amb les comissions que paguen (li donen una nota d'1,81 sobre 5), amb l'atenció al client (2,4 sobre 5), amb la transparència del banc (2,23 sobre 5) ni amb els productes en general. Rep a més una nota de 2,57 en comptes, 1,68 en dipòsits i 1,77 en préstecs.

ING, que se situa en la posició contrària i és el banc més ben valorat a Espanya, té notes molt altes en aquests aspectes. Per exemple, els seus clients puntuen amb 4,14 sobre 5 la satisfacció en comissions; també li atorguen un 3,92 en consideració al client; un 4,08 en transparència; 4,37 en comptes; 2,41 en dipòsits i 2,16 en préstecs.

L'enquesta realitzada pel comparador financer, per cinquè any consecutiu, situa a Openbank (el banc digital del Santander) en segona posició i a Bankinter en la tercera d'aquest rànquing. Les seves notes han estat de 8,47 i 7,65 (sobre 10) respectivament. El segueixen BBVA (7,42); Banc Santander (7,36); Abanca (7); Caixa Rural (6,94); Kutxabank (6,92); Banc Sabadell (6,66); Caixabank (6,11); i Ibercaja (5,97).

HelpMyCash crida l'atenció sobre Santander perquè la seva puntuació ha estat la que més ha millorat, un 1,2% respecte a l'any anterior. Els autors de l'estudi consideren que el llançament del seu compte online (que no té comissions ni condicions) probablement ha ajudat l'entitat a millorar la satisfacció dels seus clients.

També posa en relleu que la fidelitat no és el fort del sector. Més de la meitat dels enquestats no descarta canviar de banc en els tres mesos vinents, concretament el 62%. I ho farien per aconseguir més rendibilitat pels seus estalvis, per pagar menys comissions i per reduir la vinculació obligatòria.

Els bancs amb els clients més fidels són ING, Openbank i Caixa Rural (més del 50% està disposat a quedar-se). En BBVA i el Santander només el 38% de la seva clientela no se n'aniria a cap altre banc a curt termini i en CaixaBank, només el 33% no descarta canviar. Mentre que l'entitat amb els clients menys fidels és Unicaja, només el 19% es quedaria i gairebé el 80% se n'aniria.